شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

ما هستیم تا شما سالم بمانید.

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

فواید سرکه سیب

افزودن یک قاشق سرکه سیب به یک سوم فنجان آب و شستشوی دهان با این ترکیب برای مدت زمان ۲۰ ثانیه به برطرف کردن بوی بد دهان کمک می‌کند. اما در این مطلب بررسی شده که مصرف این خوردنی در هنگام صبح چه فوائدی برای

سرکه معمولی افزون برداشتن آنتی‌بیوتیکهای طبیعی، پس از تخمیر دارای اسید آمینه‌های بیولوژیک می‌شود، در صورتی که در سرکه مصنوعی این ماده مهم وجود ندارد.

سرکه طبیعی ناظم متابولیسم بدن می‌باشد، چون ترشح بزاق را زیاد می‌کند، ترشح بزاق از نظر علم بیوشیمی، دارای مقدار زیادی مواد پروتئینی (آلبومین) است که غذا را بهتر حل و هضم می‌کند. همچنین اختلاط سرکه با بزاق دهان، از دندانها در برابر فساد حفظ می‌کند.

خواص سرکه

افزایش سلامت مو

از سرکه سفید بعنوان یک محصول طبیعی مراقبت از مو استفاده کنید. برای داشتن مویی نرم و سالم، آن رابه یک نرم کننده خوب اضافه کنید. سرکه سفید بـه درمان شوره سر نیز کمک میکند.


درمان گلودرد

گلو درد شـما را اذيت میدهد؟ سرکه سفید در تسکین این بیماری بشما کمک میکند. در واقع سرکه برای درمان برخی بیماری‌ ها از جمله مشکلات مربوط بـه گلو مفید اسـت. با اضافه کردن یک قاشق چایخوری سرکه سفید بـه آب و غرغره کردن آن، گلودرد خودرا تسکین دهید.


افزایش سلامت پوست

برای سلامت و زیبایی پوست و موی خود از سرکه سفید استفاده کنید. وجود استیک اسید و آلفا هیدروکسی اسید، بـه التیام رنگ پوست و کوچک کردن منافذ کمک میکند. برای مرطوب کردن پوست، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب رابه آب حمام اضافه کنید.

مصرف دارویی

از سرکه در کشور چین به عنوان نوعی داروی خانگی استفاده می‌شود. معمولاً سرکه را برای جلوگیری از پخش ویروس سارس و ذات الریه مورد مصرف قرار می‌دهند؛ بنابراین سرکه خاصیت ضد ویروسی دارد.

همان‌طور که می‌دانید، هیدروژن برای نابود کردن باکتری و ویروس‌های مواد غذایی پیش از نگهداری غذا در یخچال به کار می‌رود. برای تهیه افشانه‌هایی (اسپری‌هایی) که به منظور کنترل بیماری ذات الریه، معمولاً در قاره آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، ۵ درصد اسید استیک و ۳ درصد هیدروژن را با هم مخلوط می‌کنند.


دیگر خواص سرکه

- کمک به کنترل قندخون.

- کاهش میزان باکتری سمی سالمونلا در غذا.

- افزایش نسبی توانایی کاهش وزن.

همچنین محققان دانشگاه شیکاگو معتقدند سرکه سیب دارای خواص زیر نیست:

- کنترل فشارخون بالا.

- پیشگیری یا درمان سرطان.


فوائد مصرف سرکه سیب به هنگام صبح :

سم‌زدایی از بدن:

مصرف سرکه سیب هنگام صبح به پاکسازی کبد و سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند. با مصرف این ترکیب می‌توان بدون صرف هزینه‌های بالا مواد سمی و مضر را از بدن خارج کرد.


بهبود هضم غذا:

مصرف این ترکیب اسیدی در صبح تعادل PH معده را حفظ کرده و موجب می‌شود هضم مواد غذایی بهتر انجام شود. همچنین می‌تواند نفخ معده را کاهش داده و از رفلاکس اسید معده جلوگیری کند.

کاهش سطح قند خون: بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف دو قاشق از این مایع ترش در کنار یک وعده تنقلات در مقایسه با مصرف تنقلات همراه با آب می‌تواند به کاهش سطح قند خون منجر شود.


تقویت سیستم ایمنی:

یکی از فوائد اصلی مصرف مداوم سرکه سیب تقویت سیستم ایمنی است. سرکه سیب ترکیبی اسیدی دارد بنابراین باکتری‌ها را پیش از آنکه در بدن موجب سرماخوردگی یا سرفه شوند از بین می‌برد.


تقویت انرژی:

تاثیر سرکه سیب بر میزان انرژی بدن همچون سیستم ایمنی است. این مایع خاصیت قلیایی دارد و میزان انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.


خطرات و عوارض جانبی سرکه سیب

عوارض جانبی :

مصرف مقادیر کوچک سرکه سیب، عموما بدون مشکل می باشد. اما مقادیر زیاد و یا مصرف طولانی مدت می تواند خطراتی در پی داشته باشد. مصرف سرکه سیب خالص و مخلوط نشده با آب می تواند باعث ساییده شدن مینای دندان و سوختن دهان و گلو شود.


خطرات مصرف سرکه سیب :

زنانیکه پوکی استخوان دارند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف نمایند. مصرف مرتب سرکه سیب می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. از آنجاکه سرکه سیب می تواند باعث تغییر سطح انسولین شود، افراد دیابتی باید سرکه سیب را با مشورت پزشکشان مصرف نمایند.


تداخلات :

افرادیکه ملین، دیورتیک و داروی بیماری های قلبی و دیابت مصرف می نمایند، باید قبل از مصرف سرکه سیب با پزشکشان مشورت نمایند.

همچنین بخوانید:

آشنایی با خواص شاهدانه
مشاوره و معاینه قبل از بارداری را جدی بگیرید
درمان حمله قلبی

تمیز کردن وسایل خانه با سرکه:

  1. یک فنجان سرکه سفید را در لباسشویی یا ظرفشویی بریزید و ماشین را روشن کنید؛ این کار باعث می‌شود جرم‌های داخل ماشین از بین برود و ضدعفونی شود.
  2. داخل یک سطل آب گرم کمی سرکه بریزید و جرم کاشی‌ها را با آن از بین ببرید. (به غیر از سنگ)
  3. یک قوطی سرکه را شب در سرویس‌های بهداشتی بریزید و بگذارید تا صبح بماند؛ تمام جرم سرویس‌ها را از بین می‌برد.
  4. مبلمان چوبی قدیمی را با دستمالی که از سرکه سفید مرطوب شده پاک کنید.
  5. یک کاسه سرکه مخلوط با آب را در ماکروفر قرار دهید و ماکروفر را به مدت 5 دقیقه روشن کنید سپس با دستمال داخل آن را تمیز کنید؛ ماکروفر تمیز و ضدعفونی می‌شود.
  6. با مخلوط سرکه، آب گرم و برس می‌توانید موکت‌ها و فرش‌ها را برق بیاندازید.
  7. ظروف استیل یا شیرآلات استیل با سرکه سیب براق می‌شوند؛ مخلوط آب و سرکه را بر روی ظروف و شیرآلات استیل بریزید و چند دقیقه بعد آنها را بشوئید.
  8. برای شستن شیرآلاتی از کروم باید یک حوله را به سرکه آغشته کنید و آنها را تمیز کنید.
  9. جا مسواکی را با سرکه بشوئید.
  10. کتری را از سرکه پر کنید و بگذارید نیم ساعت بجوشد تا داخل آن تمیز شود.
  11. ظروف چرب را با مخلوط آب گرم، سرکه و مایع ظرفشویی بشوئید.
  12. در مرحله آخر شست و شوی لباس در لباسشویی می‌توانید یک لیوان سرکه داخل ماشین بریزید تا هر نوع باکتری موجود در لباس و ماشین از بین برود.
  13. سرکه سفید لباس‌ها را خوش بو می‌کند، لباس سفید را براق می‌کند و مانع ایجاد الکتریسیته لباس می‌شود.
  14. منبع: hakimbashi

انواع داروهای سر درد و عوارض آنها

سردرد از مشکلاتی است که حداقل همگی یک بار آن را تجربه کرده ایم. درد نسبتا شدیدی که به علت های مختلفی ایجاد می شود. معمولا عادت کرده ایم در مواقعی که سردرد به سراغمان می آید به داروهای مسکنی همچون نوافن و ژلوفن رجوع کنیم.

این داروها اگر به طور طولانی مدت استفاده شوند قطعا عوارض خاصی برای فرد مصرف کننده به وجود می آورند. در صورتیکه منشا سردرد بیماری میگرن باشد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود. در ادامه به معرفی چند نمونه از داروهای درمان کننده سردرد که به قرص سردرد معروف هستند را خواهیم پرداخت و با عوارض احتمالی هر کدام آشنا می شویم.

داروی آسپیرین برای سردرد:

آسپرین اغلب به عنوان دارویی برای سردرد مورد استفاده قرار می گیرد. این داروی ضد التهاب قوی تر از پانادول است. گرچه در کاهش سردرد دارای اثر برابر با پانادول می باشد.در برخی از داروهای ترکیبی از ترکیب آن با پانادول و کافئین استفاده می شود که اثر بخشی بالاتری دارد.

این دارو برای سردرد، درد، تب ، سرماخوردگی و پیشگیری از سکته مغزی و حمله قلبی تجویز می شود. به دلیل سمی بودن آن نسبت به جایگزین های موجودش، این دارو فقط در موارد خاص در برخی از کشورها برای کودکان استفاده می شود.

عوارض جانبی آسپیرین:

خونریزی معده و روده، وزوز گوش و سندرم ری.

داروی استامینوفن برای سردرد:

استامینوفن یک داروی ضد درد و ضد تب است که برای بر طرف کردن دردهای خفیف مانند سردرد، دندان درد، کمر درد و به عنوان تب بر به کار میرود. مکانیزم دقیق اثر استامینوفن هنوز به درستی معلوم نیست، اما به نظر میرسد که استامینوفن با مهار نمودن «پروستاگلندین ها» اثرات ضد درد و ضد تب خود را اعمال میکند.

استامینوفن از راه خوراکی و از راه مقعدی بسیار خوب جذب بدن میشود. متابولیسم استامینوفن به طور وسیعی در کبد انجام و پسماندهای دارو از راه ادرار دفع میشوند. نیمه عمر استامینوفن از 1 تا 4 ساعت است و اثر دارو در 1 تا 3 ساعت به حداکثر خود میرسد.

عوارض جانبی استامینوفن:

این داروها از یک طرف سریع آبریزش بینی و احتقان مخاطی را از بین می برند که برای بیمار بسیار خوشایند است، از طرف دیگر، همین داروها میتوانند باعث انقباض عروق در نقاط دیگر بدن و بالا بردن فشار خون یا حتی سکته قلبی ومغزی شوند.

داروی استامینوفن کدئین برای سردرد:

استامینوفن کدئین یک مسکن ِ مخدر است که برای تسکین دردهای خفیف تا نسبتاً شدید استفاده می شود. این دارو از استامینوفن و کدئین تشکیل می شود. استامینوفن یک مسکن ِ تب بر است که در کاهش درد و تب مؤثر است و کدئین یک مسکن مخدر که برای کاهش دردهای متوسط تا شدید کاربرد دارد. این دارو با فروش بیش از یک میلیارد عدد در سال پرمصرف ترین دارو در ایران است.

عوارض جانبی استامینوفن کدئین:

اثرات ناشی از مصرف استامینوفن کدئین شامل یبوست، سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، برافروختگی، سبکی سر، کاهش اشتها، تهوع، مشکل یا درد به هنگام ادرار و تعرق است.این اثرات جانبی پس از سازگاری بدن با دارو از بین می روند.

داروی ژلوفن برای سردرد:

ژلوفن فرم مایع پروفن است که داخل کپسول های ژلاتینی نرم تعبیه شده. این دارو به دلیل اینکه خیلی سریع در بدن باز می شود، تاثیر سریع تری دارد. به این دلیل است که بیشتر اوقات تصور می شود که این دارو از پروفن قوی تر است. اثر سریع این دارو باعث شده که از این دارو استقبال بیشتری شود.

عوارض جانبی ژلوفن:

مدت زمان تاثیر این دارو 15 دقیقه است. این قرص این مدت زمان را لازم دارد تا در معده باز و جذب شود. اکثر مردم این تصور را دارند که ژلاتینی بودن این دارو باعث می شود که آسیب کمتری به معده و دستگاه گوارش برسد اما باید گفت که عوارض ژلوفن دقیقا مانند پروفن است. این دارو در دراز مدت عوارض گوارشی حادی مثل زخم معده ایجاد می کند.

داروی نوافن برای سردرد:

نوافن را در اولویت انتخاب های خود برای دندان درد بگذارید. این دارو از ترکیب 3 ماده استامینوفن، پروفن و کافئین تهیه می شود. دو ماده اول، استامینوفن و کافئین تاثیر ضددردی خود را روی سردرد و دندان درد دارند اما پروفن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای دردهای عضلانی- مفصلی استفاده می شود.

هر کپسول نوافن حاوی 325 میلی گرم استامینوفن، 40 میلی گرم کافئین و 200 میلی گرم ایبوپروفن است.

عوارض جانبی نوافن:

باید توجه داشت که مصرف این دارو برای بیماران دچار اختلالات کلیوی به دلیل وجود ایبوپروفن باید حساب شده و زیر نظر پزشک باشد در غیر این صورت شاید مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

داروی ارگوتامین سی برای سردرد:

کاربرد اصلی این دارو درمان سردردهای عروقی مانند میگرن و خونریزی رحمی بعد از زایمان و سقط است و گاه در درمان افت فشار خون در حالت ایستاده (ناشی از بی کفایتی اعصاب خودکار) استفاده می شود.

عوارض جانبی ارگوتامین سی:

قلبی- عروقی:بی حسی یا احساس سوزش در انگشتان دست و پا ، برادیکاردی یا تاکیکاردی سینوسی گذرا، اسپاسم شریانی، نشانه های اختلال در گردش خون محیطی (اندامهای انتهایی دردناک، بی حس و سرد همراه با، یا بدون پارستزی، کاهش یا فقدان نبض در اندامهای گرفتار، سندرم لنگش متناوب)، بی کفایتی شریان کرونر، بروز ناگهانی یا تشدید آنژین صدری.

دستگاه گوارش:تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال، درد اپیگاستر، کولیت ایسکمیک.

همچنین بخوانید:

راه‌های درمان و پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش چیست؟
مشاوره و معاینه قبل از بارداری را جدی بگیرید
درمان حمله قلبی

داروی سوماتریپتان برای سردرد:

این دارو برای درمان سردرد های میگرنی در بیمارانی به کار می رود که ضد درد ها و داروهای ضد التهاب های غیر استروئیدی قادر به تخفیف کافی درد در آنها نیستند . همچنین از آن برای درمان سرددر های خوشه ای مصرف می شود.

عوارض جانبی قرص سوماتریپتان:

گرگرفتگی، خواب آلودگی و سرگیجه، پارستزی، تهوع، استفراغ، اسهال، بالا رفتن آنزیم های کبدی، واکنشهای حساسیتی به صورت خارش، راش پوستی، تنگی نفس، خواب آلودگی، خستگی، احساس فشار، درد محل تزریق و مشکلات قلبی.

داروی ریزاتریپتان برای سردرد:

ریزاتریپتان برای درمان میگرن حاد در بزرگسالان و کودکان 6 ساله و بزرگتر استفاده می شود. ریزاترپتان برای جلوگیری از سردردهای میگرنی و برای سردرد خوشه ای استفاده نمی شود (این دارو فقط در درمان حمله سردرد میگرنی استفاده می شود و جزو داروهای پیشگیری کننده از سردرد نیست).

ریزاتریپتان یک مسکن معمولی نیست. این دارو معمولا برای افرادی که سردردشان با استامینوفن، آسپیرین یا سایر داروهای ضد درد تسکین نمی یابد استفاده می شود.و به دلیل عوارض نسبتا زیاد قلبی عروقی باید استفاده از آن حتما تحت نظر پزشک باشد.

عوارض قرص ریزاتریپتان:

گرگرفتگی، ضعف و خواب آلودگی غیرمعمول، سرگیجه، احساس سرخوشی، سردرد، درد قفسه سینه، احساس سنگینی سر، خشکی دهان، تهوع، اسهال، استفراغ، احساس گرما یا سرما می باشد.

منبع: darovadarman.blog

توصیه های تغذیه ای طب سنتی برای شروع فصل سرما

پاییز را با طب سنتی بگذرانیم

توصیه های تغذیه ای طب سنتی برای شروع فصل سرما

در فصل پاییز و با سرد شدن تدریجی هوا علاوه بر توجه به پوشش خود باید تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی مان ایجاد کنیم تا در این فصل دچار بیماری نشویم. طب سنتی در فصل پاییز توصیه ها و تدابیر خاصی را برای حفظ تندرستی و پیشگیری از بروز بیماری ها اندیشیده است.

طبع و مزاج پاییز

مزاج و طبیعت پاییز سرد و خشک است. توجه کنید مزاج فصل پاییز در همه مناطق یکسان نیست و در هر منطقه مزاج فصل پاییز متغیّر است مثلاً در مناطق کوهستانی، پاییز خشک بوده اما در شهرهای شمالی کشور، خشک نیست. در ماه اول پاییز «ایلول» نام دارد، غلبه سودا زیاد می شود زیرا سودا سرد و خشک است و طبع پاییز نیز سرد و خشک است.

چه افرادی در پاییز بیشتر دچار بیماری می شوند؟

پاییز برای افرادی که مزاج گرم و تر دارند مناسب است اما افرادی که مزاج سرد و خشک، دارند ممکن است در پاییز دچار بیماری های سرد و خشک شوند. این فصل برای سالمندان و افرادی که بیماری هایی با طبیعت سرد و خشک دارند، مناسب نیست. علت ابتلا به بیماری در فصل پاییز متغیّر بودن هوا در طول روز، وجود مواد زاید باقی مانده در بدن از فصل تابستان به دلیل خوردن میوه های زیاد، ضعف قوت، کاهش تحلیل و دفع مواد زاید به علت سردی هوا و… است.

برخی بیماری های شایع در فصل پاییز عبارتند از:
خارش پوست
اگزما
شوره سر
ترک پوست
درد های مفاصل
برخی ورم ها
درد و بزرگی طحال
برخی از انواع تب ها
ادرار قطره ای
سخت ادراری
کم خونی
جنون
وسواس
افسردگی
ورم لوزه ها
درد های سیاتیکی
انسداد های گوارشی
سکته
بیماری های ریوی و….

توصیه هایی طب سنتی برای جلوگیری از بیمار شدن در پاییز

استفاده از مسهل ها :

برای جلوگیری از غلبه سودا و بیماری های ناشی از آن در پاییز، حضرت امام رضا (ع) توصیه می کنند که از مسهل ها استفاده نمایید. ایجاد اسهال به منظور دفع ماده اضافه سود است.

برای دفع سودا می توان از مسهل هایی مانند دم کرده افتیمون، استوقودوس و... استفاده نمود. مصرف خاکشیر ، استفاده از سنا و گل محمدی ( باتوجه به مزاج فرد) نیز برای دفع سودا مفید است.

افراد دچار یبوست نباید تا درمان یبوست از مسهل ها استفاده کنند. استفاده از خوراکی های ملین برای درمان یبوست مفید است. این افراد می توانند پس از درمان یبوست از مسهل ها استفاده کنند.

مصرف شیرینی های طبیعی :

برای جلوگیری از بیماری های ناشی از سردی مزاج در پاییز و برای کمک به دفع سودا متخصصان طب سنتی مصرف شیرینی های طبیعی که بعضی گرم و تر و برخی گرم و خشک هستند، را توصیه می کند. مصرف این شیرینی ها سبب تامین گرمای لازم برای بدن می شود.

مصرف گوشت های معتدل :

در فصل پاییز برای افزایش سلامتی حدالامکان از مصرف گوشت گاو که سودازاست، پرهیز کنید و به جای آن از گوشت های معتدل مانند گوشت بره و بزغاله استفاده نمایید.

پرهیز از مصرف خوراکی های خشک:

در فصل پاییز برای کاهش عوارض خشکی بدن، از مصرف خوراکی های خشک مانند غذاهای سرخ شده و کبابی بپرهیزید زیرا مصرف این مواد غذایی باعث تشدید خشکی بدن شده و فرد را دچار عوارضی مانند اگزما، بی خوابی، افزایش شک و وسواس می کند.

خوراکی های خشک عبارتند از:کنسروها و کمپوت ها، سوسیس و کالباس و فست فودها، ادویه های تند و تیز، ترشی ها، سرخ کردنی ها، بادمجان، عدس، قارچ، پنیر شور، ماست و دوغ ترش، کشک، کلم و گل کلم، رُب و سس ها، غذاهای مانده و گوشت نمک سود، چای پررنگ، یخ، شوری ها، چیپس و پفک و امثال آنها و…

اجتناب از حمام رفتن زیاد :

در فصل پاییز متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که افراد برای جلوگیری از بیماری ها باید از حمام رفتن زیاد اجتناب کنند و بهتر است در این فصل افراد کمتر به سونا بروند.

پرهیز از مصرف مواد غذایی سرد :

در فصل پاییز بهتر است مواد غذایی معتول را استفاده کنید و نباید غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد را مصرف کنید. سردی ها را بهتر است در فصل گرم و گرمی ها را بهتر است در زمستان مصرف کنید پس از زیاده روی در مصرف میوه های ” سرد و تر ” تابستانی، لبنیات، قهوه ، نسکافه ، کاکائو، سیر و پیاز و… نیز پرهیز کنید. با افزایش سن، مزاج سردتر می شود پس افراد مسن باید از مصرف سردی ها در فصل های سرد بپرهیزند.

استفاده از میوه های فصل پاییز :

در پاییز از مصرف میوه های تابستانی و مصرف میوه های سردخانه ای اجتناب کنید و میوه هایی که در منطقه زندگی تان رویش پیدا می کند، را استفاده کنید. بهترین میوه های فصل پاییز نیز انار میخوش، انگور، انجیر، سیب، به، گلابی هستند.

مصرف مواد غذایی با طبیعت گرم و تر :

در فصل پاییز خوردنی ها یی با طبیعت گرمی و تر مانند گوشت گوسفند، مویز، هویج، زیتون، خرما، عسل، حلوای طبیعی، مغز خشکبار به ویژه بادام درختی، آشهای ساده و… را بیشتر مصرف نمایید.

انجام ورزش و داشتن فعالیت بدنی متعادل :

برای کاهش سردی مزاج و افزایش انرژی در پاییز فعالیت بدنی داشته باشید و ورزش کنید. ورزش متعادل با دفع رطوبت اضافه بدن و کاهش این رطوبت از بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی ، سینوزیت ، عفونت گوش و... جلوگیری می کند. ابتلا به عفونت ها با افزایش رطوبت بدن افزایش می یابد.

استفاده از نوشیدنی های با طبع گرم :

در فصل پاییز هرگز ناشتا آب سرد ننوشید و از نوشیدنی هایی مانند شربت عسل و دم نوش هایی مانند آویشن ، بابونه و اسطوخدوس که طبع گرم تری دارد استفاده کنید. دم کرده گل گاوزبان برای افراد سوداوی مزاج بسیار مفید است.

برای کنترل سرما خوردگی در پاییز اینگونه عمل کنید :

از مصرف نابجای داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و کورتون ها پرهیز کنید.

استراحت کافی داشته باشید و بدنتان را گرم نگه دارید.

از مصرف خوردنی هایی که موجب افزایش سردی و تری بدن می شوند، بپرهیزید.

از سوپ ها و آش های ساده و گرم استفاده نمایید.

مصرف یک لیوان آب گرم و مقداری عسل به همراه آبلیمو برای درمان سرماخوردگی مفید است.

همچنین بخوانید:

آشنایی با خواص شاهدانه
مشاوره و معاینه قبل از بارداری را جدی بگیرید
درمان حمله قلبی

چای های مناسب فصل پائیز

  • چای گل گاوزبان همراه یک قاشق غذاخوری عسل، چای بنفشه همراه یک قاشق غذاخوری عسل
  • چای نعنا، پونه، آویشن و مرزنجوش به همراه یک قاشق غذاخوری عسل برای درمان زکام و سرماخوردگی
  • چای پنیرک و خطمی به همراه عسل برای درمان سرفه های خشک
    همچنین در این فصل بخور اوکالیپتوس برای افزایش رطوبت مناسب است.
منبع : clinickourosh

پیاز و خواص درمانی و معجزه آسای آن

پياز گیاهي است دو ساله داراي برگهاي توخالي و استوانه‌ای شكل، ساقه پياز تا ارتفاع يك متر هم می‌رسد كه آن هم استوانه‌ای و توخالي است. گلهاي پياز برنگ سفيد يا بنفش بصورت چتر در انتهاي ساقه ديده می‌شود.

پياز انواع مختلف دارد مانند پياز سفيد، ‌پياز بنفش، پياز قرمز و يا مخلوطي از قرمز و بنفش که بصورت یك گل پیاز و پوستی به ضخامت یك كاغذ دیده می‌شود، مزه تندی دارد. همچنین پیازها در سایز، رنگ و مزه بسته به نوعشان با هم متفاوتند.

هرچه پوست پیاز، زیادتر و کلفت‌تر باشد، زمستان طولانی‌تر و سخت‌تر خواهد بود. این امر یعنی كه طبیعت برای حفظ گیاه پیاز از سرمای سخت زمستان، از پوشش‌های ضخیم برای پوشاندن پیاز استفاده می‌نماید.


رسول اکرم (ص): وقی که وارد شهر و محلی شدید، از پیاز آنجا بخورید تا بیماری آن محل را از شما دور سازد.

پیاز ممكن است اشك چشم شما را بیرون آورد، و بوی بدی به نفس شما بدهد اما اشتهای شما را باز می‌كند. اسم علمی ‌آن ALLIUMSPA است. كلمه پیاز (onion) از حرف لاتین unio به معنی تك یا منحصر می‌آید، چون گیاه پیاز فقط یك گل دارد. همچنین نام آن (union) به معنی متحد را نشان می‌دهد، كه بیانگر لایه‌های پیاز است كه به دور یك مركز قرار دارند.


چگونگی انتخاب و ذخیره كردن پیازها:

پیازهایی انتخاب كنید كه تمیز هستند و شكل خوبی داشته‌باشند و هیچگونه شیار یا شكافی روی آنها نباشد و پوستشان ترد و خشك باشد. آن‌هایی كه جوانه زده‌اند یا نشانه‌هایی از كپك دارند و یا پیازهای درجه 2 كه لكه‌هایی صاف دارند و گردن آنها مرطوب و دارای لكه‌های سیاهی هستند را انتخاب نكنید چون اینها نشانه فاسد شدن هستند.

مدت زمان ذخیره‌سازی پیازها به نوع آنها بستگی دارد. آن‌هایی كه خیلی بدبو هستند مثل پیاز زرد را می‌توان مدت زمان بیشتری به نسبت نوع شیرین آن مثل پیاز سفید نگهداری كرد.

همه پیازها را باید جدا از سیب زمینی نگهداری كرد، چون آنها رطوبت و گاز اتیلن را به خود جذب می‌كنند كه باعث فساد پیازها می‌شوند.

باقیمانده پیاز خرد شده را باید در یك كیسه پلاستیك یا یك ظرف در‌دار نگهداری كرد و بایستی تا یكی دو روز آینده استفاده کرد، چون پیازها اكسیده می‌شوند و مواد غذایی خود را سریعاً از دست می‌دهند. پیاز پخته در یك ظرف كیپ بهتر مزه خود را حفظ می‌كند و می‌توان آن را تا چند روز نگهداری كرد.

هرگز آنها را در یك ظرف فلزی نگهداری نكنید چون این كار باعث تغییر رنگ آنها می‌شود. می‌توان پیاز پوست گرفته و خرد شده را فریز كرد ولی این كار باعث می‌شود كه بعضی از طعمهای خود را از دست بدهند.


چرا پیاز اشک آور است؟

زمانی که پیاز را برش می‌‌دهیم، گازی که حاوی ترکیبات گوگردی است، وارد هوا می‌شود و به چشم انسان می‌‌رسد. در چشم انسان، این گاز با آب واکنش نشان داده و اسید سولفوریک تولید می‌کند. اسید سولفوریک، بر پایانه‌های اعصاب چشم اثر کرده و سبب سوزش چشم و در نهایت ریزش اشک می‌شود.


روش‌هایی برای کاهش اشک آوری پیاز وجود دارد که عبارتند از:

1- قرار دادن پیاز در یخچال قبل از پوست کندن آن. زمانی که پیاز را داخل یخچال قرار می‌‌دهیم، خنک شدن پیاز، ترکیب اشک آور آن را ضعیف می‌کند و دیگر پیاز زیاد اشک را در نمی‌آورد.

2- پوست کندن پیاز در آب. همچنین زمانی که پیاز را زیر آب پوست می‌‌گیریم، بخش اعظم ماده اشک آور پیاز با آب شسته می‌شود و از خاصیت اشک آور بودن آن کاسته می‌گردد.

3- خیس کردن پیاز و دستان پیش از بریدن پیاز هم مفید به نظر می‌‌رسد. با این عمل، بخشی از گاز تولید شده با رطوبت دستان شما و همچنین رطوبت پیاز، واکنش نشان داده و شدت سوزش چشم کمتر خواهد بود.

4- به علاوه نفس کشیدن، تنها از راه دهان در طول پوست گرفتن و خرد کردن پیاز هم روش خوبی است

مواد موجود در 100 گرم پیاز:

کروم

24.80 میکرو گرم

تریپتوفان

0.03 گرم

ویتامین C

10.24 میلی گرم

فولات

30.40 میکروگرم

فیبر

2.88 گرم

پتاسیم

251.20 میلی گرم

منگنز

0.22 میلی گرم

فسفر

52.80 میلی گرم

ویتامین B6

0.19 میلی گرم

مس

0.10 میلی گرم


خواص درمانی و غذایی پیاز:

پیاز خام برای رفع ناراحتی‌های حاصل از آشامیدن آب‌های مختلف در هنگام مسافرت و جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده، مفید می‌باشد.

پیاز خام، برای پوست، موهای سر، کلیه‌ها و مثانه مفید است.

پياز خام محرك قلب است.

پياز باكتري كش است.

پياز سنگ كليه را خرد می‌کند.

كلسيم پياز درد دندانها و استخوانها را تقويت می‌کند و از نرمي استخوان جلوگيري می‌کند.

پياز لثه‌ها را محكم می‌کند.

خوردن پیاز خام در روز خستگی شما را برطرف می‌نماید و اعصاب را تسکین می‌بخشد.

پیاز به دلیل داشتن موادی از جمله پروستاگلاندین ها، رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و موجب کم شدن فشار خون می‌شود.

پیاز دارای مخمر است که برای آسان نمودن هضم نشاسته مفید است. باید توجه داشت هضم پوست‌های نازکی که ورق پیاز را پوشانده خیلی دشوار است و باید هنگام مصرف آن را جدا نمود.

پیاز اشتها آور و کاهش ‌دهنده‌ی ناراحتی‌های مربوط به نفخ شکم و غیره است.

پیاز برای پیش گیری از ابتلا به تصلب شرایین هم به كار می‌رود. مصرف پیاز را برای درمان نارسایی‌های رگ‌های خونی سالمندان توصیه نموده است.

پیاز به واسطه‌ی داشتن انسولین گیاهی، موجب شفای بیماری دیابت می‌گردد، پس برای اشخاص مبتلا به بیماری قند مضر نیست.

پیاز به علّت داشتن فسفر، کارهای فکری را آسان می‌کند.

برای افرادی که دچار بی‌ خوابی هستند، مفید است و در صورت مصرف زودتر خواب به سراغ آنها خواهد آمد.

پیاز، برای کودکان کم ‌رشد و پیرمردان ضعیف مفید است.

برای جلوگیری از خون دماغ می‌توانید چند قطره سرکه را روی پیاز رنده شده بریزید و آب آن را در بینی بچکانید، تا از خونریزی جلوگیری نماید.

پیاز لثه‌ها را تقویت می‌کند و رنگ چهره را روشن می‌سازد.

پیاز سرشار از ویتامین‌های A و B و C می‌باشد و نیز دارای آهن، آهک، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، ید، سلنیوم، سیلیس و قند است که به طور مستقیم جذب بدن می‌شود.

پیاز به علت داشتن گوگرد ضد عفونت خون است. وقتی گوگرد وارد خون و ریه‌ها گردد با عفونت‌های مجاری تنفسی مانند آسم، برونشیت و گریپ و غیره مبارزه می‌کند.

پیاز قادر است كه کلسترول و چربی‌های خون را كاهش داده و از انعقاد خون داخل رگ‌ها جلوگیری نماید.

پیاز قادر است خطر ابتلا به سرطان معده را كاهش دهد.

خوردن پیاز همراه با غذاهای چرب، مخصوصاً در مهمانی‌ها یا مسافرت‌ها، سبب هضم چربی‌ها می‌شود.

تحریکی که در هنگام پوست کندن پیاز حاصل می‌شود، دردهای شدید نیمه‌ی سر (میگرن) را بر طرف کرده و زکامی را که تازه شروع شده است از بین می‌برد.

پیاز، تقریباً تمام خواص سیر را در معالجه‌ی فشارخون، مرض ‌قند، درمان بیماری کرمک و غیره را دارد.

ترکیبات گوگرددار در پیاز عضلات صاف ریه را تحریک کرده و باعث باز شدن شریان‌های کوچک و نایژه می‌شود و برای همین به آن‌هایی که دچار سرماخوردگی می‌شوند مصرف پیاز به صورت خام یا در کنار غذا توصیه می‌شود.

پیاز پخته، ملیّن (نرم کننده) است و برای کسانی که روده‌ی ضعیفی دارند، غذای مناسبی است. البته سرخ کردن پیاز با روغن، آن را سنگین می‌نماید، مگر آنکه زیاد سرخ نشود و روغن کمی مصرف گردد.

وجود تركیبات گوگردی در پیازنیز مانند سیر، موجب جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها شده، از لخته شدن خون داخل رگ‌ها پیشگیری می‌نمایند.

پیاز دارای هورمون دیاستازی است که غدد اشک و آمیزشی و گوارشی را تقویت می‌کند. این مواد در اثر حرارت از بین می‌روند. بنابراین پیاز پخته در نیروی جنسی و هاضمه تأثیری ندارد و اشک ‌آور هم نیست.

در استعمال خارجی، پیاز پخته، تسکین دهنده‌ی سوختگی‌ها و بواسیر است.

مصرف پیاز پخته، باعث لینت یا نرمی مزاج می‌شود.

پياز تقويت كننده و نرم كننده سينه است. براي اين منظور پياز را آب پز كرده و بخوريد.

استفاده از پیازی که با چربی پخته شده باشد، برای دفع اخلاط چسبنده از سینه مفید است.

مصرف پیاز پخته با چربی برای رفع یبوست و نفخ روده‌ها مفید است. برای این منظور پیاز را با ملایمت بپزید و در هنگام پختن به تدریج به آن کره اضافه نمایید و سپس مصرف کنید.

اگر ورقه‌های نازک پیاز در شیر، پخته و مصرف شود، برای درمان دردهای حاصل از قولنج روده‌ها و ناراحتی‌های شکم مفید است.

پیاز پخته، حبس البول و کم شدن ادرار را شفا می‌دهد و ادرار آور خوبی است.

مصرف پیاز پخته به هر شکل که باشد برای رفع ناراحتی‌های روحی مفید است.

مصرف پیاز پخته شده در سرکه، برای تقویت هاضمه، زردی (یرقان)، ورم طحال و استفراغ صفراوی مفید است.

قرار دادن پیاز پخته و گرم در محل سوختگی و یا قرار دادن آن در محل بواسیر اثر شفا بخش دارد، زیرا خون را به طرف سطح پوست انتقال داده و از تجمع خون در رگ‌های بواسیری می‌کاهد.

براي آنكه پياز زود هضم شود و آنهايي كه معده حساس دارند بتوانند آنرا بخورند و از خواص آن استفاده كنند بايد موقع پختن پياز مقداری شكر روي آن بريزند و اين عمل هضم پياز را آسان‌تر خواهد كرد.

آب پیاز برای دندان‌ درد مفید است. برای تسکین درد باید آب پیاز را روی دندان ریخت و کمی نگاه داشت، این عمل را می‌توان با پنبه انجام داد.

برای برطرف ساختن صدای داخل گوش می‌توان پنیه ای را به آب پیاز آغشته کرد و در گوش قرار داد. به زودی صدای گوش شما برطرف می‌شود.

براي درمان سنگيني گوش آب پياز را در گوش بچكانيد.

برای معالجه‌ی ترک خوردگی دست، یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به مدت 12 دقیقه روی دست خود بمالید. اگر هر روز دو بار این کار انجام شود، ترک‌های دست شما بهبود خواهد یافت.

برای معالجه‌ی ورم و آماس بدن می‌توان 2 عدد پیاز را رنده نمود و یک لیتر شیر که به جوش آمده است را داخل آن ریخت و پس از 24 ساعت که دم کشیده و سرد شد، آن را صاف نمود و هر روز سه لیوان کوچک از آن را نوشید.

برای درمان نیش زنبور و مگس می‌توانید یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به صورت پماد و مرهم روی محل نیش‌ زدگی بگذارید. پس از مدتی ورم کم شده و درد تسکین پیدا می‌کند.

برای معالجه‌ی کورک و دمل نیز می‌توان از روش بالا سود جست.

براي رفع خارش چشم چند قطره آب پياز را در چشم بچكانيد.

اگر پشه يا زنبور شما را گزيد فوراً يك پياز را بريده و روي محل گزيدگي بگذاريد درد و خارش فوراً ساكت می‌شود.

بو كردن آب پیاز به ویژه زمان پوست گرفتن آن، برای به هوش آمدن فردی كه سست یا بی هوش شده و همچنین برای رفع تشنج، بسیار مفید است.

پیاز خام، پخته و یا سرخ کرده از تشکیل لخته‌های خون در رگ‌ها جلوگیری نموده و مانع از بروز سکته‌ی قلبی و مغزی می‌شود.

مرهمی که از پیاز خام رنده شده درست می‌کنند اگر به پایین شکم بگذارند، خروج ادرار را آسان می‌سازد و اگر بر روی پیشانی گذاشته شود سردردهای شدید نیمه‌ی ‌سر و سردردهای عصبی را آرام می‌کند.

اگر با آب پیاز چیزی روی کاغذ بنویسید، دیده نمی‌شود ولی همین‌ که آن را گرم کنید و حرارت دهید، کلمات ظاهر می‌گردد.

تخم پیاز طبیعت گرم و خشک دارد و خوردن 4 تا 5 گرم آن برای تحریک نیروی جنسی مؤثر است.

اگر از تخم پياز پمادي درست كنيد و روي سر ببنديد از ريختن مو جلوگيري می‌کند.

شربت پياز براي رفع دردهاي عصبي بهترين دارو است شربت پياز به اين صورت تهيه می‌شود:


100 گرم پياز خام را با 400 گرم آب مخلوط كرده و بپزيد تا له شود سپس 400 گرم قند روي آن بريزيد و بگذاريد كه جوش بزند تا قند حل شود سپس آنرا صاف كنيد و در يخچال قرار دهيد.

پياز ترشي را براي از بين بردن يرقان و تقويت معده و روده و زياد شدن اشتها مصرف می‌کنند.

پوست پياز براي درمان اسهال استفاده می‌شود بدين صورت كه پوست پياز را بشوئيد و در مقدري آب به مدت ده دقيقه بجوشانيد، سپس آنرا در داخل دستمالي ريخته و فشار دهيد تا شيره آن گرفته شود. بعداً اين شيره را با شكر شيرين كنيد و روزي چند فنجان از آن را بشوئيد تا اسهال کاملاً از بين برود.

تنتور پياز براي رفع گاز معده استفاده می‌شود. مقدر مصرف آن 10 تا 15 قطره است كه بايد در آّب حل كرده و مصرف نمود

ماسك پياز روي صورت خون را بطرف صورت می‌کشاند و رنگ صورت را درخشان می‌کند.
همچنین بخوانید:

توصیه های تغذیه ای طب سنتی برای شروع فصل سرما
فواید سرکه سیب
انواع داروهای سر درد و عوارض آنها

تذکرات:

زیاده روی در خوردن پیاز موجب تشنگی، استفراغ، تیرگی چهره و حتی فراموشی می‌شود. پس در حد اعتدال مصرف کنید.

برای برطرف کردن بوی بد پیاز بعد از مصرف آن، می‌توانید یک عدد گردو یا مقداری نان سوخته میل نمایید و یا چند عدد باقلا را جویده و مدتی در دهان نگاه دارید

منبع: hidoctor98

درد زانو را با این مواد غذایی درمان کنید

زانو درد یکی از عارضه‌های شایع در میان مردم سراسر جهان است، اما علل و علائم زانو درد در بیماران مختلف تفاوت‌های فاحشی با یکدیگر دارد. زانو درد در اغلب موارد آسیبی جزئی است که خود به خود برطرف می‌شود. بااین حال زانو درد گاهی اوقات علامت ابتلا به عارضه‌ای جدی‌تر مانند آتریت و آرتروز است. درحالی که مواد غذایی خاصی حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های خاص، مانند غذاهای سرشار از منیزیم وجود دارند که درد عضلات و مفصل زانو را به طور طبیعی تسکین می‌دهند، اما متاسفانه غذاهای دیگری هم هستند که درد و خشکی زانو را بیشتر می‌کنند. علت مضر بودن بعضی مواد غذایی برای زانو درد این است که در اثر خوردن این خوراکی‌ها واکنشی التهابی شروع می‌شود که عارضه‌های التهابی را تشدید می‌کند. در این مقاله فهرستی از غذاهای مفید و مضر برای زانو درد را برایتان آماده کرده‌ایم تا بدانید که مصرف چه غذاهایی خطر تشدید التهاب را در بدن افزایش می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید غذاهای بهتری را جایگزین مواد غذایی مضر برای زانو درد کنید و ناراحتی و دردتان را تسکین بدهید.


غذا چگونه به درمان زانو درد کمک می کند؟

رادیکال های آزاد تولید شده در اثر التهاب، مولکولهایی هستند که به سلولها آسیب می زنند و در پاسخ به سموم و فرایندهای طبیعی بدن ایجاد می شوند. غشای مفصلی (کاسه بین مفاصل زانو) همانند پوست، چشم و یا هر گونه بافت دیگر بدنمی توان توسط رادیکال های آزاد آسیب ببیند. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. بر طبق تحقیقات انجام شده، برخی از آنتی اکسیدان ها می توانند از بروز آرتروز جلوگیری کنند، پیشرفت آن را کند کرده و درد را کاهش دهند. داشتن وزن سالم یک اصل مهم برای مدیریت آرتروز زانوان است. این نکته را به یاد داشته باشید که اگر دچار دررفتگی کشکک زانو شده اید، می توانید با انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی این بیماری را درمان کنید. مقاله فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو اطلاعات خوب و مفیدی در این زمینه در اختیار شما می گذارد.

اضافه وزن باعث فشار آمدن بر روی مفاصل زانو می شود. چربی بدن به طور متابولیکی فعال است، بنابراین قادر به تولید هورمون ها و مواد شیمیایی است که میزان التهاب را افزایش می دهند. می توانید از روش های زیر برای کنترل کالری مصرفی تان استفاده کنید:

1. بجای رفتن به رستوران در منزل غذا بخورید.
2. از وعده های غذایی بزرگ اجتناب کنید.
3. مواد غذایی با کالری بالا را نخرید.
4. تنها نیمی از بشقاب خود را با غذا پر کنید.

ویتامین های لازم برای کاهش زانو درد

ویتامین C
ویتامین C یک آنتی اکسیدان مورد نیاز برای رشد غضروفها است. کمبود ویتامین C می تواند به ضعف غضروف و افزایش علائم آرتروز منجر شود. این اقلام را در سبد خرید خود قرار دهید:

• میوه های گرمسیری مانند آناناس
• مرکباتی از قبیل پرتقال و گریپ فروت
• طالبی
• توت فرنگی
• کیوی
• تمشک
• سبزیجات کلمی از قبیل گل کلم وکلم بروکلی
• فلفل دلمه ای
• گوجه فرنگی

هویج

در این زمینه اولین غذایی که بهش اشاره شده، هویج است. خوردن هویج برای تسکین درد زانو در واقع یک درمان باستانی چینی است. این کار به این دلیل است که سبزیجات نارنجی مالامال از بتاکاروتن و #ویتامین A هستندکه هر دو ترکیب ضد التهابی قدرتمند دارند.

راز لذت بردن از حداکثر قدرت هویج، خوردن آنها به صورت پخته است. اما اگر از هویج پخته شده متنفرید، خوردن آنها به صورت خام نیز بد نیست. هر روز دو وعده هویج را امتحان کنید تا درد زانویتان کاهش یابد.

زردچوبه

دوستداران کاری، خوشحال شوید! شما در حال انجام کاری شگفت‌انگیز در حق زانوهای خود هستید. کاری حاوی زردچوبه است و زردچوبه چیزی به نام کورکومین دارد که به دلیل توانایی ضد التهابی قرن‌هاست که در گیاهان دارویی استفاده می‌شود. خوردن مقدار زیادی از آن می‌تواند در وهله اول خطر ابتلا به درد مفاصل را کاهش دهد و تاثیری مشابه ایبوپروفن دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب از دو راه تاثیر می‌گذارد. هم از طریق نوشیدن و هم استفاده به صورت موضعی می‌توانید از درد زانوی خود خلاص شوید. در زمان نوشیدن (۲ قاشق غذاخوری در روز) سرکه سیب سمومی را که تمایل به ایجاد التهاب دارند در زانو حل می‌کند. همین تاثیر زمانی که سرکه سیب را با روغن زیتون مخلوط کرده و زانویتان را با آن به مدت یک هفته ماساژ دهید، نیز، قابل حصول است.

ویتامین D
تحقیقات درباره ویتامین D هنوز ادامه دارد، اما برخی از مطالعات در مورد آرتروز و روماتولوژی نشان می دهد که ویتامین D می تواند از تخریب غضروف جلوگیری کند و خطر باریک شدن فضای مفصل را کاهش دهد. جذب نور خورشید قبل از استفاده از کرم های ضد آفتاب، بهترین منبع ویتامین D محسوب می شود، همچنین می توان از غذاهای غنی از ویتامین D مانند موارد زیر استفاده کرد:

• غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا و میگو
• شیر غنی شده با ویتامین D
• تخم مرغ
• آب پرتقال
• غلات صبحانه
• ماست

ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، ضدالتهاب طبیعی است. از آنجا که کاهش التهاب مفصل باعث کاهش درد زانو می شود، می توان گفت اثرات ضدالتهابی امگا ۳ منجر به کاهش درد زانو می شود. همچنین تحقیقات دیگری نشان داده است اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین باعث کاهش سفتی صبحگاهی مفصل زانو در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود.

علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی نه تنها عوامل ایجادکننده التهاب را مسدود می کند، بلکه از فعالیت پروتئین هایی که به خوردگی غضروف مفصل زانو منجر می شود نیز جلوگیری می کند.

ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، شاه ماهی و... بهترین منابع حاوی امگا ۳ محسوب می شود. همچنین مصرف کپسول های روغن ماهی نیز مفید است. در آخر باید به این نکته توجه کنید که خوردن ماهی به دلیل نداشتن عوارض جانبی بسیار مفیدتر از مصرف داروهای ضدالتهابی شیمیایی است.

همچنین بخوانید:

درد در هر جای شکم نشانه چیست و کدامیک خطرناک است؟
12 توصیه جهت آموزش دستشویی رفتن به کودکان
۹ نشانه خاموش وجود انگل در بدن را بشناسید

آب پرتقال

آب پرتقال منبعی بسیار غنی از ویتامین C است. استئوآرتریت باعث خوردگی استخوان می شود. تحقیقات نشان داده است در افرادی که از مقادیر قابل ملاحظه ویتامین C استفاده کرده اند این عارضه کمتر دیده می شود. منابع غنی ویتامین C شامل پرتقال، فلفل سبز، گریپ فروت، توت فرنگی، انبه و کیوی است. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در مقایسه با خوردن آن، ۲۵ درصد بیشتر ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند.

سویا

سویا سرشار از ماده ای به نام ایزوفلاون (نوعی هورمون گیاهی) است که اثرات ضدالتهابی دارد.

اسفناج

اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زیاکسانتین است که درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش می دهد. همچنین این آنتی اکسیدان ها از ایجاد عوارض بینایی این بیماری جلوگیری می کنند.

ادویه

ماده رنگی موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است. این ماده رنگی شبیه داروهای بازدارنده COX ۲ عمل می کند و باعث کاهش تورم مفاصل می شود.

زنجبیل

از زنجبیل به طور سنتی در درمان دل درد استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است این ماده گیاهی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت باعث کاهش التهاب و درد مفاصل بخصوص هنگام راه رفتن و ایستادن می شود.

منبع: salamtmag

فواید و خواص گوجه فرنگی برای مردان

خواص گوجه فرنگی و فواید بینظیر آن برای آقایان:

خواص گوجه فرنگی برای سلامت بخش بخش بدن قابل بحث است اما در این بخش به فواید گوجه فرنگی برای آقایان خواهیم پرداخت.
خواص و فواید گوجه فرنگی ، فواید گوجه فرنگی برای مردان ، سن سرطان پروستات

متخصصان تغذیه گوجه فرنگی را با نام غذای وظیفه شناس می شناسند که بدون طی کردن مراحل آماده سازی پخت عملی ماورای تغذیه ای را انجام میدهد چرا که گوجه فرنگی از بیماری ها پیشگیری می کند و فاکتورهای سلامت را به تمام نقاط بدن ارسال می کند.

یک گوجه فرنگی متوسط حاوی 22 کالری - 0 گرم چربی - 5 گرم کربوهیدرات - 1 گرم پروتئین است. گوجه فرنگی منبع غنی از ویتامین A C و فولیک اسید است. گوجه فرنگی دارای دامنه ی گسترده ای از فواید تغذیه ای است و معروف به داشتن آنتی اکسیدان - لیکوپن - لیپوئیک اسید - فولیک اسید و لوتین است.


این مواد چه فوایدی دارند؟

تقویت بدن برای تبدیل کلوگر به انرژی مفید برای فعالیت های بدنی

کنترل کلوگز خون و در نتیجه افزایش سیستم مقاومت علیه بیماری های هم چون دیابت و تقویت سیستم عصبی و مغز

آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی سدی محکم در برابر بیماری های عفونی است

فراهم کردن خوابی راحت و بهبود حرکت عضله ها

افزایش قدرت یادگیری و حافظه


خواص و فواید گوجه فرنگی ، فواید گوجه فرنگی برای مردان ، سن سرطان پروستات

نوبت بیماری های آقایان که می رسد ابتدا نظرهای به سمت سرطان پروستات و راههای درمان ان منعطف می شود.

گوجه فرنگی و سرطان پروستات:

براساس تحقیقات و مطالعات دکتر جان اردمن مواد موجود در گوجه فرنگی با ایجاد حفاظت اپیدمیلوجیکال درصد ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

همچنین بخوانید:

پیاز و خواص درمانی و معجزه آسای آن
12 توصیه جهت آموزش دستشویی رفتن به کودکان
۹ نشانه خاموش وجود انگل در بدن را بشناسید

مصرف فراوان چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می دهد. مصرف سبزیجات یا رنگدانه های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد، شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن افزایش می یابد ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کاهش مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد.

تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می کند، شغل​هایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنی ها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با باتری های حاوی کادمیوم است.

پروستات پس از سن 45 تا 50 سالگی آغاز به رشد می کند به افراد بالای این سن توصیه می شود روزانه یک گوجه فرنگی خام مصرف کنند.

غربالگری موجب تشخیص سریعتر و در مراحل پائین تر بیماری شده و درنتیجه اثربخشی درمان را بیشتر کرده و موجب افزایش طول عمر مبتلایان می شود.
منبع : namaki95

درد در هر جای شکم نشانه چیست و کدامیک خطرناک است؟

علت دردهای شکمی در نواحی مختلف شکم

دردهای شکم در زبان عامیانه به درد نواحی دور ناف گفته میشود و به درد ناحیه فوقانی میانی شکم یا درد اپی گاستر درد سر دل گفته میشود.درد شکمی ( یا درد معده) می تواند یکی از نشانه های مرتبط با اختلالات گذرا یا بیماری های جدی باشد.

بیان یک تشخیص قطعی از علت درد شکم می تواند مشکل باشد، زیرا بسیاری از بیماری ها می توانند به این علامت منجر شوند. در اغلب موارد درد شکمی خوش خیم و یا گذرا می باشد لیکن گاهی نیاز به مداخله فوری متخصصان وجود دارد.

درد-دور-ناف-شکم

همه ما مشکلات وحشتناکی در حال حاضر داریم، اما علائم خاص ممکن است چیزی جدی تر نشان دهند اگر هر کدام از این درد های شکمی که دلیل و ریشه ی آنها را در بخش سلامت نمناک خواهیم گفت را تجربه می کنید، به پزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید دستگاه گوارش خود را از مشکلات خطرناک حفظ کنید.

علت درد در نواحی مختلف شکم

درد در شکم (IBS):

اگر فرد در معرض درد مزمن شکم و ناراحتی و تغییر در عادات روده یا یبوست یا اسهال باشد، ممکن است سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد.لارنس جرد برانت، MD، رئیس بخش مامایی در بخش معاینه گوارش در سیستم بهداشت مونتفائور می گوید:»IBS احتمالا یکی از شایع ترین اختلالات دستگاه گوارش است که یک متخصص گوارش می بیند.» IBS حدود 10 تا 20 درصد از جمعیت ایالات متحده (بیشتر زنان) را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگرچه علت ناشناخته است، برخی مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به IBS (گاهی اوقات به نام «اسپاستیک کولون») دارای درد روده بزرگ هستند. IBS نباید باعث کاهش وزن یا خونریزی مقعد شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، چیز دیگری در حال وقوع است.

درد شکمی و گرفتگی همراه با خونریزی رکتوم (IBD):

این علائم درد معده اغلب نشان دهنده بیماری التهابی روده (IBD) است .در شرایطی که تورم مزمن در دستگاه گوارش رخ می دهد، یعنی بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است.طبق گفته بنیاد کرون و کولیت آمریکا، این شرایط علائم مشابهی دارند که می توان تشخیص داد که کدام یک از بیماران مبتلا به IBD دچار مشکل هستند. IBS اشتباه گرفته می شود، IBD جدی تر و نادر است.

سوزش و درد در مرکز شکم:

این احساس پس از یک وعده غذای سنگین و چرب بسیار شایع است که سوزش سر دل است و 60 میلیون آمریکایی حداقل یکبار در ماه این درد معده را تجربه می کنند ، کلمه کلیدی سوزش، معمولا با طعم تلخ در دهان شما همراه است.

ریفلاکس اسید، مایع مجاز شده یا غذاهای مخلوط شده با اسید معده است.این ترکیب اسیدی، راه خود را در مری (لوله غذا) و گلو به وجود می آورد و موجب سوزش می شود.

کبد گرسنگی چیزی برای نگرانی نیست، اما سوزش با سرفه مزمن که به عنوان ریفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده (GERD) شناخته می شود، می تواند منجر به اختلالات مزمن گوارشی در صورت عدم درمان شود.

سنگ های صفراوی:درد در اطراف ناف ؛

اگر این درد شکمی همراه با درد مبهم در نزدیکی شانه همراه و به نظر می رسد پس از خوردن وعده های غذایی چرب دوباره برمی گردد، ممکن است سنگ صفراوی باشد و اگر شما زن هستید، بیش از 40 سال سن داشته باشید و مادر باشید، در معرض خطر بیشتری هستید.

این به این دلیل است که سطح بالای استروژن، که در دوران بارداری شایع است، ممکن است سنگهای صفراوی ایجاد کند. این سنگهای کوچک که در کیسه صفرا تشکیل می شوند ،می توانند برای سال ها پنهان شوند و به طور کلی بدون درد هستند، مگر اینکه در کانال کیستیک گیر کرده باشند، دکتر برنت توضیح می دهد. نتیجه:درد کولیک، و یا دردی که در دوره ها رخ می دهد،می باشد.

درد اطراف ناف علت سنگ صفراوی

زخم معده : درد خفیف، سوزش درد شکم

با خوردن یا مصرف آنتی اسیدها کاهش می یابد ؛ این، علائم مشخصی از زخم معده، همراه با التهاب، ضعف، اشتها و کاهش وزن است.

زخم های گوارشی، یا زخم ها بر روی پوشش معده یا روده کوچک شما، سالانه نیمی از میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهند و با وجود اینکه شما احتمالا شنیده اید، این دردها به دلیل استرس ایجاد می شوند.

در عوض، می توانید یکی از دو عامل اصلی را هلیکوباکتر پیلوری (یا H. pylori)، یک باکتری که باعث آسیب به مخاطی معده و یا سوء مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن شود، سرزنش کنید ؛ یک آزمایش خون معمولی می تواند تشخیص دهد که باکتری وجود دارد.

دیورتیکولیت:درد ناگهانی در ناحیه پایین سمت چپ شکم؛

اگر این درد شکم به همراه گاز اتفاق می افتد، ممکن است دیورتیکولیت را نشان دهد که التهاب کیست کوچک در روده بزرگ شما به نام دیورتیکولا است.این ،یک اختلال ژنتیکی بسیار رایج در میان افراد مسن است.

حداقل یک سوم جمعیت ایالات متحده آن را در سن 60 سالگی تجربه می کنند با این حال، تنها 10 تا 20 درصد افراد مبتلا به علائمی مانند:نفخ بیش از حد، درد شکمی، گرفتگی و یبوست اصلطلاحا انگار در دل آنها رخت می شورند ؛ این اغلب نتیجه فیبر زیاد در رژیم غذایی شما است.

آپاندیسیت:درد شدید در سمت راست پایین شکم.

این نوع درد شکم می تواند آپاندیسیت باشد، به خصوص اگر شما دارای تب پایین هستید، قادر به خروج هوا نیستید، احساس برونشیت یا اسهال دارید ، اگر آپاندیسیت دارید، احتمالا درد هر زمان که حرکت می کنید، هنگام نفس های عمیق، سرفه، یا عطسه افزایش می یابد، و فشار بر روی این منطقه درد شما را افزایش می دهد.

آپاندیسیت، زمانی که آپاندیس ملتهب می شود و پر از ، اغلب از عفونت اتفاق می افتد. طبق گفته موسسه ملی بهداشت، درمان این بیماری دردناک یکی از عمل های اصلی اورژانس داخلی در کشورهای پیشرفته است ؛ اغلب موارد آپاندیس شما قبل از ترکیدن باید برداشته شود.

هر زمان که دچار دل درد می شویم اول از همه به فکر سوء هاضمه، نفخ، یبوست یا مسمومیت غذایی می افتیم! غافل از اینکه درد در هر منطقه از شکم می تواند علل و راه های درمانی بسیار متفاوتی داشته باشد.

از یک نفخ یا کرامپ ساده گرفته تا سنگ کلیه، پانکراتیت، عفونت های مثانه، آپاندیسیت، بیماری های کیسه صفرا، مشکلات کبدی و حتی سکته قلبی همگی می توانند دردهای شدید یا خفیفی را در بخش های مختلف شکم ایجاد کنند.

آپاندیسیت در پایین و راست شکم

درد در هر جای شکم نشانه چیست؟

حالا به بررسی علت دردهای شکمی با توجه به موقعیت درد در شکم می پردازیم ، در حقیقت علت دل دردها همان است که در بالا گفته شد اما این بار با نشانی محل درد می خواهیم شما را راهنمایی کنیم تا زمانی که بخش خاصی از شکم تان دچار درد شد متوجه علت شوید.

درد شکم در بالای ناف و زیر دنده ها

بعضی وقتها سکته های قلبی با درد در این ناحیه خود را نشان می دهند؛ به خصوص اگر سن فرد بالا باشد و علائم دیگر سکته مثل تعریق سرد، تهوع و استفراغ نیز وجود داشته باشند.

درد شکم در بالای ناف و زیر دنده ها عموما با راه رفتن تشدید می شود و با استراحت و مصرف قرص زیر زبانی بهبود نمی یابد. دقت داشته باشید که سکته قلبی فقط باعث انتشار درد به این ناحیه می شود و به هیچ عنوان لمس این نقطه موجب درد نمیشود.

درد شکم در قسمت بالا سمت راست

یکی از علل رایج این دردها سنگ ها و بیماری های کیسه صفرا و مشکلات کبدی هستند که همگی از عوامل درد در این ناحیه به شمار می آیند.

دردهای کیسه صفرا ممکن است به شانه راست هم انتشار پیدا کنند و برعکس دردهای پانکراس با دراز کشیدن بهتر می شوند و با خم شدن بیشتر می شوند . باید بدانید که گاهی به ندرت بیماری های نیمه تحتانی ریه راست هم می توانند در این قسمت از شکم یعنی قسمت بالا سمت راست درد ایجاد کند.

سنگ کیسه صفرا علت درد قسمت بالا راست شکم

درد شکم در قسمت بالا چپ

از آنجاکه معده در این منطقه قرار دارد، بیماری های مربوط به آن مثل زخم معده می توانند موجب درد در سمت چپ و بالای شکم شوند. یکی دیگر از علل درد در قسمت چپ سمت بالای شکم بزرگ شدن طحال است ؛ طحال نیز در این منطقه قرار دارد بنابراین اگر بزرگ شود یا در آن آمبولی ایجاد شود باعث بروز درد خواهد شد.

درد شکم در قسمت پایین سمت راست

دردی که هر کسی باید با احساس آن فورا به پزشک مراجعه کند ؛ شایع ترین علت درد در این ناحیه آپاندیسیت است اما باید توجه داشته باشید که درد آپاندیس در 24 ساعت اول معمولا دور ناف است و سپس به قسمت سمت راست و پایین شکم منتقل می شود.

یکی دیگر از علل درد در این ناحیه مکل روده بزرگ است ؛ در این ناحیه از شکم قسمتی از روده بزرگ به نام سکوم قرار دارد بنابراین هر نوع اختلال در آن می تواند باعث درد در این منطقه شود.

درد در قسمت پایین شکم سمت چپ

درد در این ناحیه می تواند ناشی از بیماری دیورتیکولیت (بیرون زدگی مخاط جدار روده بزرگ) باشد که بر اثر یبوست یا بیماری های زمینه ای ایجاد می شود.

باید بدانید که این وضعیت قابل درمان است ولی در صورتی که درمان نشود ممکن است عود کند. از علائم آن هم می توان به درد شکم همراه با دل پیچه، تب، تهوع و حساسیت به لمس در ناحیه بیرون زدگی مخاط روده اشاره کرد.

درمان آن در موارد خفیف، تغییر رژیم غذایی و استفاده از مواد ملین است. در موارد شدیدتر هم ممکن است نیاز به استراحت، دارو و جراحی وجود داشته باشد.

یبوست علت درد در شکم سمت چپ و پایین

درد شکم در قسمت پایین چپ و راست به طور مشترک

اختلالات و سنگ های کلیه می توانند باعث دردهای کولیکی در این دو منطقه شوند؛ دردی که در ابتدا تشدید شونده است و پس از رسیدن به نقطه اوج، ناگهان قطع می شود. این درد معمولا به کشاله ران یا حتی بیضه ها هم انتشار پیدا می کند.

در این صورت فرد باید مایعات فراوان و مسکن های خوراکی مصرف کند. ولی گاهی اوقات درد آنقدر شدید است که مجبور می شویم از مسکن های وریدی استفاده کنیم. همچنین این افراد باید فعالیت فیزیکی زیادی داشته باشند و ورزش های پرشی انجام دهند تا سنگ شان دفع شود.

علت درد شکم در قسمت دور ناف

درد در این ناحیه می تواند به دلیل مسمومیت های غذایی و التهاب های ویروسی یا باکتریایی روده باریک ایجاد شود ؛ دردهایی که معمولا مبهم هستند و اغلب کم و زیاد می شوند و با تهوع، استفراغ و اسهال همراه هستند.

توجه داشته باشید که چنان چه اسهال خونی و همراه با تب باشد و بعد از 48 ساعت رو به بهبود نرود فرد باید حتما بستری شود.
علت درد شکم در قسمت پایین ناف
در خانمها دلیل شایع درد در این ناحیه التهاب مثانه، عفونت سیستم ادراری و التهاب دستگاه تناسلی است. همچنین تخمک گذاری در روز چهاردهم سیکل ماهانه نیز می تواند باعث درد زیر ناف شود.
در همین ناحیه یک تا دو روز قبل از قاعدگی هم ممکن است درد ایجاد شود که با علائم دیگری چون بی حوصلگی و درد سینه همراه است. به مجموعه این علائم PMS یا سندرم قبل از قاعدگی گفته می شود.

چه زمانی برای دردهای شکمی حتما باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

  • اگر دردتان شدید و ناگهانی است و در عملکردتان مشکل ایجاد کرده است.
  • در صورتی که درد شکم تان همراه با درد شکم، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، اسهال خونی و تنگی نفس دارید.
  • چنانچه درد شکم تان مداوم و بی وقفه است و بیشتر از 24 ساعت طول کشیده، به خصوص اگر بالای 50 سال دارید.
  • در وضعیتی که شکم تان سفت شده است و قادر به اجابت مزاج نیستید.

منبع: chtori

12 توصیه جهت آموزش دستشویی رفتن به کودکان

12 توصیه جهت آموزش دستشویی رفتن به کودکان و علت مقاومت کودک برای دستشویی رفتن بدانید. نکات زیر می توانند در روند آموزش توالت رفتن به کودک شما موثر باشند:

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

۱. به کودکتان فرصت دهید
برای آنکه کودک توالت‌رفتن را بیاموزد ابتدا باید مغز او تکامل یابد و سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند.

وقتی هنوز مغز کامل نیست، کودک بدون اختیار ادرار می‌کند یعنی مثانه یا روده‌ها به محض پرشدن، خالی می‌شوند. تقریبا در تمام کودکان از ۲۸ ماهگی به بعد، مغز تکامل پیدا می‌کند و می‌توانند ادرارشان را کنترل کنند.

۲. از فصل تابستان استفاده کنید
فصل تابستان، بهترین زمان برای گرفتن کودک از پوشک است. کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید. چند ساعت در روز او را باز بگذارید.

۳. آموزش دستشویی رفتن به کودکان انجام شود
برای کودکتان یک صندلی توالت کوچک بخرید و به او یاد دهید که هر زمان احساس نیاز کرد، روی آن بنشیند.

می‌توانید این صندلی را در حمام، دستشویی یا اتاق خود کودک قرار دهید.

۴.مثل بزرگ‌ترها با او رفتار کنید
اگر فرزندتان به تکامل مغزی رسیده اما هنوز توالت رفتن را نیاموخته، او را همراه با خواهر یا برادرزاده‌هایتان به مسافرت ببرید.

بودن در کنار کودکان بزرگ‌تر و دیدن آنها باعث می‌شود کودک شما نیز از رفتارهای آنها تقلید کند.

فقط مراقب باشید رقابت ایجاد نشود یا اگر فرزندتان اختیار خود را از دست داد، مسخره‌اش نکنید.

۵.اجازه ندهید بیش از ۱۰دقیقه روی صندلی بنشیند
اگر از کودکتان خواستید روی صندلی توالت بنشیند، اما ۱۰دقیقه گذشت و او کاری نکرد، مجبورش نکنید تا همچنان روی صندلی بماند.
صندلی توالت او را جمع کنید و ساعتی بعد دوباره از او بخواهید این کار را انجام دهد.

۶.به او اطمینان دهید
6 امین توصیه جهت آموزش دستشویی رفتن به کودکان است.
برخی کودکان از مدفوع یا ادرارکردن می‌ترسند چون هنوز نمی‌دانند بدن آنها مواد مضر را دفع می‌کند و فکر می‌کنند قسمتی از بدنشان را از دست می‌دهند.
ماجرا را برای آنها توضیح دهید تا ترسشان از بین برود.

۷.لباس‌های راحت تن او کنید
وقتی توالت رفتن را به کودک آموزش می‌دهید لباس‌های راحت تن او کنید تا بتواند بلافاصله آنها را دربیاورد.

فاصله زمانی بین حس کودک برای توالت رفتن و انجام این کار گاهی بسیار کوتاه است.

در تابستان فقط یک شورتک پای او کنید تا بلافاصله بتواند آن را دربیاورد.

۸.تشویقش کنید
برای آموختن پاکیزگی باید کودک را تشویق کرد.

تشویق‌های زبانی مثل «تو بزرگ‌شده‌ای» «مایه افتخار هستی» در کنار تشویق‌های عملی!

مثلا هر بار که کودکتان ادرار یا مدفوعش را کنترل کرد، به او امتیاز بدهید و بعد از هر ۱۰-۵ امتیاز برایش هدیه بخرید.

ولی این تکنیک آموزش دستشویی رفتن به کودکان همیشه جواب نمی دهد.

۹.پوشک‌های شورتی بخرید
در طول زمانی که قرار است پاکیزگی را به فرزندتان آموزش دهید، از پوشک‌های شورتی استفاده کنید تا هم مطمئن باشید همه‌جا را کثیف نمی‌کند هم بتواند در صورت تمایل فورا آن را درآورد.

۱۰.سرزنش نکنید
توصیه ای مهم جهت آموزش دستشویی رفتن به کودکان است.

شاید کودک برای چند روز اختیار مدفوع و ادرارش را به دست بیاورد اما بعد از آن دوباره نتواند خود را کنترل کند.

در این صورت او را سرزنش نکنید و فقط مرتب توالت‌رفتن را به او یادآور شوید.

۱۱.ترس‌هایش را از بین ببرید
اگر کودکتان از ریختن آب بعد از اجابت‌مزاج می‌ترسد، به او آموزش دهید آب برای شستن و پاک‌کردن است و وقتی روی توالت نشسته آسیبی به او نخواهد زد.

نگذازید که دستشویی رفتن کودکان سبب ایجاد ترس از آب یا ادرار کردن شود.

۱۲.عصرها او را کنترل کنید
کودکان در ۳ سالگی تقریبا کنترل ادرار و مدفوع را می‌آموزند اما باز هم کنترل این مساله طی شب کار آسانی نیست و بیشتر کودکان یا آنقدر هوشیار نیستند که خود را کنترل کنند یا توانایی برخاستن از خواب را ندارند.

شب‌ها کودکتان را پوشک کنید و برای چند ماه عصرها که او را می‌خوابانید، مراقب کنترل ادرارش باشید.

اگر لباس‌های او هنگام بیدارشدن خشک بودند، یعنی شب‌ها هم می شود خیالتان راحت باشد.

مقاومت کودک برای ادرار آموزش دستشویی رفتن به کودکان
علت مقاومت کودک برای دستشویی رفتن
احتمالا نام شخصیت نگه دارنده مقعدی را شنیده اید، و اگر نام زیگموند فروید پدر روان تحلیلی را شنیده باشید می دانید که احتمالا نوع آموزش توالت رفتن کودک و از پوشک گرفتن او ممکن است روی روانش تاثیر بگذارد.

بر اساس نظر فروید یک فرد یا ویژگی های نگهدارنده مقعدی، کسی است که در طول آموزش توالت رفتن تنبیه شده است، و باعث می شود فرد بیش از حد مرتب، پیرو قانون، شسته و رفته و سرسخت شود یا برعکس اینها.

نظریه فروید را قبول داشته باشید یا نه، یک سری نکات روانشناختی مهم وجود دارند که در هنگام آموزش توالت رفتن باید در نظر گرفته شوند.


آسیب روان‌شناختی
اگر هنگام آموزش توالت رفتن به کودک او را زیاد تنبیه یا شرمنده کنید، یا هنگامی که خرابکاری می کند با او بدرفتاری کنید، به احتمال زیادی وی را دچار تروما یا آسیب روانی می کنید.

سواستفاده و خشونت علیه کودک در طول دوره آموزش توالت رفتن در این دوره سنی بیش از هر دوره رشدی دیگر رخ می دهد.

یک کودک نمی تواند سواستفاده و خشونت از سوی یک بزرگسال را از لحاظ روانی پردازش کند.

او ممکن است در سنین جوانی شروع به عقب نشینی کند، رویاهای بد داشته باشد ، علاقه به فعالیت ها را از دست بدهد و عصبانی و خشن شود.

احساس کنترل در کودک
ممکن است کودک شما از لحاظ جسمی آماده آموزش توالت رفتن باشد اما از لحاظ روانی آمادگی لازم ایجاد نشده باشد. حدود دو سالگی کودک، دوره آموزش توالت رفتن کودک کاملا منفی نگر می شود.

به عبارت دیگر، او بسیار کلمه “نه” را استفاده می کند. برای کودک دو ساله هیچ سرگرمی ای بالاتر از مخالفت با شما نیست، تا قدرت جدید خود را به شما نشان دهد.

لذا آموزش دستشویی رفتن به کودکان مبنی برای آموزش سایر چیزهاست.

این دوره می تواند دوره سختی باشد.
اگر در این دوره به کودک فشار بیاورید، ممکن است وارد یک میدان نبرد شوید، که اگر در آن شکست بخورید، خاطره بدی را رابطه والد-فرزندی باقی می گذارید، و رابطه شما با کودک تبدیل به میدان نشان دادن قدرت می شود تا محل آموزش.

احساس کنترل شما به عنوان والدین
بهتر است تا زمانی که کودک آمادگی لازم را کسب کند صبر کنید، تا اینکه به او فشار بیاورید و شکست بخورید.

نسبت به این مسئله بی تفاوت باشید، و وانمود کنید که برایتان مهم نیست.

اگر به دلیل عدم استفاده از لگن یا قصری با او برخورد کنید، نتیجه خوبی نخواهید گرفت و به اختلافات دامن می زنید.

برای موفقیت کودک ابراز افتخار کنید
زمانی که کودک آماده است و می خواهد که به تنهایی توالت برود، ممکن است از اینکه جلوی هم بازی هایش مانند یک کودک با او برخورد می شود خجالت بکشد.

به او نشان دهید که چقدر از بابت موفقیت وی احساس افتخار می کنید. ارائه این نگرش نتایج آتی خوبی را در پی خواهد داشت.

اما اگر به او بگویید که “بلاخره تونستی” یا اینکه بگویید: “فکر نمی کردم بتونی”، ممکن است کودک خشمگین شود و جنگ قدرت راه بیاندازد.

بعد از آموزش دستشویی رفتن به کودکان به کودک افتخار کنید تا:
افزایش اعتماد به نفس
آموزشهای بعدی آسانتر شود
به شما اطمینان کنند
حس مثبت از یادگیری داشته باشد
مشکلات توالت رفتن کاملا حل شود
جلوگیری از پرخاشگری کودک
همچنین بخوانید:

درد در هر جای شکم نشانه چیست و کدامیک خطرناک است؟
فواید و خواص گوجه فرنگی برای مردان
درد زانو را با این مواد غذایی درمان کنید


سوالات متداول
1 - چه سنی برای استقلال کامل کودک در توالت رفتن مناسب است؟
در حالیکه ممکن است کودک کاملا در طول روز قادر به نگه داشتن خود باشد، ممکن است چند ماه زمان ببرد تا کودک بتواند در طول شب خود را نگه دارد. سن میانگین برای خشک ماندن در شب حدود 4 تا 5 سالگی است. اکثر کودکان تا سن 5 الی 6 سالگی زمان می برد تا کاملا در طول شب خشک بمانند

2 - آیا سه سالگی سن مناسب برای آموزش توالت رفتن به کودک است؟
بهتر است به یاد داشته باشید که هر چقدر کودک بزرگتر باشد آموزش او برای توالت رفتن به تنهایی زودتر نتیجه می دهد. هر کودک سرعت خاص خود را دارد و سن مطلق برای آموزش مد نظر نیست. حدود 25 درصد از کودکان در حدود سن سه سالگی به طور کامل توالت رفتن را یاد می گیرند.

3 - آیا ممکن است خود کودک به طور ناگهانی توالت رفتن را یاد بگیرد؟
معمولا بچه ها با مشاهده اطرافیان یاد می گیرند. خیلی از کودکان به راحتی از بقیه یاد می گیرند و با مشاهده رفتار دیگران از والدین می خواهند که مستقل شوند. برخی کودکان سریع یاد می گیرند، و والدین فقط نقش تحریک یادگیری و انگیزشی را بر عهده دارند.

4 - اگر کودک همکاری نکند و نخواهد، چه کاری باید انجام داد؟
بگذارید کودک چند ماه بیشتر پوشک بپوشد. در این حالت سعی کنید فعالیت های زیر را انجام دهید: 1-شعرهای مرتبط با توالت رفتن را برایش بخوانید 2-عروسکی برای آموزش این کار به کودک بدهید. 3-کتاب هایی با موضوع توالت رفتن برای او بخوانید. 4-گاهی اجازه بدهید کودک بدون پوشک در خانه بچرخد.


منبع: kodakonojavan

۹ نشانه خاموش وجود انگل در بدن را بشناسید

شاید تصور کنید ابتلا به انگل مختص کشورهای فقیر است اما حقیقت آن است که سالانه میلیون ها نفر در سراسر دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته به عفونت انگلی دچار می شوند.

برای آنکه بتوانید وجود انگل را در بدن خود تشخیص دهید، ابتدا لازم است بدانید انگل ها چه هستند. انگل موجود زنده ای است که روی بدن یک موجود زنده یا درون آن زندگی می کند و از موجود زنده ی میزبان تغذیه می کند. انگل ها سه دسته هستند: تک یاخته ها که موجودات زنده ی تک سلولی بسیار کوچکی هستند و معمولا داخل روده ها، خون یا بافت بدن زندگی می کنند؛ کرم های روده که کرم هایی انگلی هستند مثل کرم های نواری، لوله ای و سر تیغی؛ و انگل های برون زی شامل کنه ها، کک ها، شپش ها و مایت ها که به پوست می چسبند یا درون آن لانه می کنند. انگل ها می توانند موجب بیماری و حتی مرگ شوند، اما خوشبختانه اگر زود تشخیص داده شوند، عفونت ناشی از آن ها با مصرف دارو قابل درمان است.

در اینجا به علائمی می پردازیم که نشان می دهد میزبان یکی از این موجودات متجاوز هستید.


۱- از تمیزی آبی که خوردید یا در آن شنا کردید مطمئن نیستید

تفاوتی ندارد در یک سفر خارجی باشید و از شیر آب بنوشید یا در دریاچه ی پشت یک سد کمی آب تنی کنید؛ خوردن آب آلوده یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به انگل ها است.

۲- گوشت خام می خورید

اگر به دنبال آن هستید که از ابتلا به انگل جلوگیری کنید از غذاهایی که در آن ها گوشت خام استفاده می شود پرهیز کنید. خوردن گوشت خام یا کم پخته ی گاو و همینطور ماهی خام می تواند منجر به عفونت دراثر گونه هایی از کرم های نواری روده ای شود. علاوه بر این مصرف غذا یا آب آلوده می تواند منجر به ابتلا به کرم آسکاریس شود. کرم های روده ای آسکاریس می توانند تا ۳۵ سانتیمتر رشد کنند و باعث انسداد روده ها شوند.

۳- دچار کاهش وزن هستید

بیماری های زیادی وجود دارد که باعث کاهش بی دلیل وزن می شوند و عفونت انگلی هم یکی از این بیماری ها است. کرم های نواری باعث کم شدن وزن می شوند چون این کرم های بسیار بزرگ در روده های شما زندگی و مواد غذایی ای که وارد بدن می شوند را مصرف می کنند. این کاهش وزن اغلب با کم اشتهایی و درد معده همراه است.

۴- سیستم ایمنی بدن تان ضعیف است

ضعف سیستم ایمنی می تواند بدن را از مقابله با انگل ها باز دارد. به همین خاطر افراد مبتلا به دیابت و اچ آی وی و همینطور کسانی که به دلیل عمل پیوند عضو داروهای مهار سیستم ایمنی مصرف می کنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به عفونت انگلی قرار دارند.

۵- زمان زیادی را در دستشویی می گذرانید

ابتلا به انگل ژیاردیا یکی از شایع ترین بیماری های انگلی روده ای است، به همین دلیل باید از مصرف آب های آلوده، غذاهای خام و تماس دست با سطوح آلوده به انگل ژیاردیا (مثل دستگیره ی درها و سطل های دستشویی ها) یا شنا در دریاچه ها، رودها و نهرها پرهیز کرد. درصورت ابتلا به این انگل، به سرعت متوجه علائم ناخوشایند آن خواهید شد. این عفونت با اسهال بسیار رقیق، گاز معده، شکم درد و کم شدن آب بدن طی یک تا سه هفته بعد از ابتلا همراه است.

۶- علائم دیگری در نواحی معده و روده ی خود دارید

شایع ترین علائم ناشی از عفونت انگلی احتمالا نشانه های مشابه سندروم روده ی تحریک پذیر هستند. انگل های معده ای روده ای می توانند باعث شکم درد، نفخ، اسهال، خارش مقعدی و انسداد روده ها شوند.

۷- دچار مشکل تنفسی هستید

انگل ها علاوه بر روده ها می توانند در نقاط دیگر بدن هم رشد کنند. اگر انگلی درون ریه زندگی کند، می تواند باعث بروز علائمی در تنفس شخص مثل سرفه یا تنگی نفس شود.

همچنین بخوانید:

۸- ترشحات واژن تغییرات غیرمعمولی داشته است

انگل تک یاخته ای به نام تری کوموناس واژینالیس عامل یکی از بیماری های شایع مقاربتی است. علائم ناشی از این عفونت انگلی عبارتند از: بروز تغییر در ترشحات واژن (ممکن است رقیق تر یا غلیظ تر و به رنگ سفید یا کمی زرد یا سبز شود و بویی مثل ماهی داشته باشد)، خارش، قرمز شدن و سوزش اندام های تناسلی، سختی ادرار و احساس درد در زمان برقراری رابطه ی جنسی.

۹- هیچ گونه علائمی ندارید

اگرچه ترسناک است اما حقیقت دارد. بعضی از عفونت های انگلی هیچ گونه علائمی ندارند. اگر به دلیلی مشکوک هستید که دچار عفونت انگلی شده اید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. برای این کار به تعدادی آزمایش خون، آزمایش مدفوع، رادیولوژی یا معاینه با کولونوسکوپی نیاز خواهید داشت. اما ارزش سلامتی تان را دارد. انگل ها می توانند باعث بروز بیماری های جدی ای شوند، برای مثال ممکن است آب بدن را از بین ببرند و باعث مرگ شوند یا برخی انگل ها به دیگر اندام های بدن هم هجوم می برند. آنتی بیتوتیک ها راه درمان همه ی عفونت های انگلی نیستند و ابتدا باید از داروهای ضد انگل استفاده کرد و با مصرف مایعات میزان آب بدن را حفظ کرد. عفونت های انگلی اگر درمان نشوند، انگل ها از بدن شما برای رشد خود استفاده می کنند.

منبع: rooziato

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون ، یک اختلال پیشرونده ی سیستم عصبی است که بر حرکات بدن اثر می گذارد. این بیماری بتدریج پیشرفت می کند ، و گاهی اوقات با لرزشی خفیف فقط در یک دست شروع می شود . با اینکه لرزش دست ، شناخته شده ترین علامت بیماری پارکینسون است ، این اختلال معمولاً باعث سختی یا کندی حرکات نیز می شود.
در مراحل اولیه ی بیماری پارکینسون ، حالت چهره بیمار کمی تغییر می کند یا اصلاً تغییر نمی کند ، و یا دستان وی در هنگام راه رفتن تاب نمی خورد. تکلم فرد ممکن است آهسته یا ناواضح شود. علائم بیماری پارکینسون با پیشرفت بیماری طی زمان بدتر می شود.
اگرچه بیماری پارکینسون قابل درمان نیست ، ولی داروها بطور قابل توجهی سبب بهبود علائم آن می شوند. در برخی موارد ، پزشک ممکن است جراحی را برای تعدیل عملکرد بخش هایی از مغز و بهبود علائم بیماری توصیه کند.

نشانه ها
علائم و نشانه های بیماری پارکینسون از فردی به فرد دیگر فرق می کند. نشانه های اولیه ممکن است خفیف باشد و مورد توجه قرار نگیرد. علائم اغلب از یک سمت بدن شروع می شود و حتی پس از اینکه علائم ، شروع به اثر بر هر دو سمت بدن می کند ، معمولاً در همان سمت اولیه ، بدتر خواهند بود. نشانه های بیماری پارکینسون شامل موارد زیر است:

رعشه :
رعشه یا لرزش معمولاً از پاها و گاهی از دستان یا انگشتان شروع می شود. باید به حرکات جلو و عقب انگشتان شست و اشاره که بعنوان لرزش غلتاندن قرص (Pill-rolling tremor) شناخته می شود ، توجه کرد. یکی از مشخصه های بیماری پارکینسون لرزش دست در زمان استراحت است.

حرکات آهسته (برادی کینزی) :
با گذشت زمان ، بیماری پارکینسون ممکن است توانایی حرکت بیمار را کاهش داده و حرکات وی را آهسته کند. این پدیده ، انجام اعمال ساده را سخت و زمان بر می کند. فاصله ی گام های فرد در هنگام راه رفتن کوتاهتر می شود یا بلند شدن از روی صندلی برای وی مشکل می شود. همچنین پاهای بیمار ممکن است هنگام شروع به راه رفتن به زمین بچسبد و حرکت کردن را برای او دشوار سازد.

عضلات سخت (غیر منعطف) :
سختی عضلات می تواند در هر بخشی از بدن بیمار رخ دهد. عضلات سخت می توانند دامنه ی حرکات بیمار را محدود کرده و باعث درد در بیمار می شود.

حالات بدن و تعادل نامناسب :
ممکن است در اثر بیماری پارکینسون ، حالت بدن فرد به سمت جلو و پایین خمیده شود یا مشکلاتی در تعادل فرد بوجود آید.

فقدان حرکات اتوماتیک :
در بیماری پارکینسون ، ممکن است توانایی انجام حرکات غیر هوشیارانه شامل پلک زدن ، خندیدن یا تاب دادن دستها در هنگام راه رفتن کاهش یابد. همچنین فرد نمی تواند هنگام صحبت کردن با دست و صورت اشاره کند.

تغییرات تکلم :
بیمار اغلب در اثر بیماری پارکینسون ، دچار مشکلات تکلم می شود. فرد ممکن است با صدای آهسته ، به سرعت و نا واضح حرف بزند یا قبل از سخن گفتن دچار تردید شود. تکلم بیمار بیشتر یکنواخت می شود که متفاوت از تون صدای معمول فرد است.

تغییرات در نوشتن :
خط فرد ریزتر و عمل نوشتن مشکل می شود.
داروها معمولاً بطور قابل توجهی این علائم را کاهش می دهند. این داروها افزایش دهنده یا جایگزین مواد شیمیایی سیگنال دهنده ی خاص (نوروترانسمیترها) در مغز یعنی دوپامین می شود. در افراد دچار بیماری پارکینسون ، غلظت دوپامین مغز پایین است

علت
علت بیماری پارکینسون ناشناخته است ، ولی عوامل متعددی در آن دخیلند ، از جمله :

ژن ها :
محققان ، جهش های ژنتیکی خاصی را شناسایی کرده اند که می توانند باعث بیماری پارکینسون شوند ، ولی این جهش ها بسیار غیر معمولند و استثنا اً در موارد نادری که چندین عضو خانواده دچار بیماری پارکینسون هستند دیده می شود. اگرچه به نظر می رسد تغییرات ژن های خاص (پلی مورفیسم) خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهند ، ولی هر کدام از این مارکرهای ژنتیکی ، خطر نسبتاً کمی ایجاد می کنند.

محرک های محیطی :
مواجهه با توکسین های خاص یا عوامل محیطی ، خطر ایجاد بیماری پارکینسون را افزایش می دهند ، ولی این خطر نسبتاً کم است.بطور خلاصه باید گفت برای شناسایی فاکتورهای ایجاد کننده ی بیماری پارکینسون ، به تحقیقات بیشتری نیاز است.تعدادی از تغییراتی که در مغز افراد دچار پارکینسون رخ می دهند عبارتند از :

حضور اجسام Lewy:
گروههایی از مواد خاص موجود در سلول های مغزی ، مارکرهای میکروسکوپی بیماری پارکینسون هستند. این مواد ، اجسام Lewy نامیده می شوند ، و محققان بر این باورند که این اجسام ، سرنخ مهمی برای شناسایی علل بیماری پارکینسون هستند.

A-synucleinیافت شده درون اجسام Lewy:
با اینکه مواد زیادی درون اجسام لوی یافت می شوند ، دانشمندان بر این باورند که مهمترین این ذرات ، پروتئین های طبیعی و فراوانی بنام A-synucleinهستند. این پروتئین در تمام اجسام لوی به فرم خوشه ای وجود دارد ، بطوریکه سلول ها نمی توانند تخریب شوند.این مساله در حال حاضر یکی از موضوعات مهم مورد توجه محققانی است که در مورد بیماری پارکینسون تحقیق می کنند.

عوامل خطر
سن : بالغین جوان بندرت بیماری پارکینسون را تجربه می کنند. این بیماری معمولاً در اواسط یا اواخر زندگی شروع می شود و خطر آن با افزایش سن ، افزایش می یابد.

وراثت :
داشتن بستگان نزدیک دچار بیماری پارکینسون ، شانس ابتلای فرد به بیماری پارکینسون را در آینده افزایش می دهد . بنابراین ، خطر ابتلای فرد به این بیماری در صورت عدم وجود موارد بیماری پارکینسون در افراد خانواده ، هنوز پایین است.

جنس :
احتمال ابتلای مردان به بیماری پارکینسون ، بیش از زنان است.

مواجهه با توکسین ها :
مواجهه ی مداوم با علف کش ها و آفت کش ها می تواند احتمال ابتلای فرد به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

عوارض
مشکل در تفکر :
فرد ممکن است مشکلات شناختی (زوال عقل) و اختلالات تفکر را تجربه کند ، این مشکلات معمولاً در مراحل انتهایی بیماری پارکینسون رخ می دهند. این مشکلات شناختی ، خیلی به دارو درمانی پاسخ نمی دهند.

افسردگی و تغییرات احساسی :
بسیاری از افراد دچار بیماری پارکینسون ، افسردگی را تجربه می کنند. درمان کردن افسردگی می تواند کنترل دیگر مشکلات بیماری پارکینسون را راحت تر کند. فرد مبتلا ممکن است تغییرات احساسی دیگری مثل ترس ، نگرانی یا فقدان انگیزه را نیز تجربه کند.

مشکلات خواب و اختلالات خواب :
افراد مبتلا به بیماری پارکینسون اغلب دچار مشکلات خواب هستند ازجمله : بیدار شدن مکرر طی شب ، زود بیدار شدن یا به خواب رفتن ناگهانی طی روز ، اختلال رفتاری خواب با حرکات سریع چشم –نشان دادن خواب ها با رفتار خود. داروها می توانند به رفع مشکلات خواب کمک کنند.

مشکلات مثانه :
بیماری پارکینسون می تواند سبب تجربه ی مشکلات مثانه شود ، از جمله عدم توانایی در کنترل ادرار یا مشکل در دفع ادرار .
یبوست : در بسیاری از افراد دچار بیماری پارکینسون ، بدلیل کاهش عملکرد دستگاه گوارش ، یبوست ایجاد می شود.
اختلال عملکرد جنسی : در برخی از مبتلایان به بیماری پارکینسون ، میل یا فعالیت جنسی کاهش می یابد.

آمادگی برای ویزیت پزشک
بیمار معمولاً در ابتدا به پزشک خانوادگی یا یک پزشک عمومی مراجعه می کند. پس از آن ممکن است به یک متخصص اختلالات سیستم عصبی (نورولوژیست) ارجاع داده شود.

بدلیل وسعت بیماری بهتر است قبل از ملاقات با پزشک ، آماده شوید. بدین منظور اطلاعاتی که نیاز دارید آماده کنید و مواردی که باید از پزشکتان بخواهید ، در ادامه لیست شده است :

کارهایی که شما می توانید انجام دهید :
تمام علائمی که تجربه کرده اید را یادداشت کنید ، از جمله علائمی که ممکن است به این بیماری مربوط نباشد.
اطلاعات کلیدی فردی را یادداشت کنید : از قبیل هر گونه استرس عمده یا تغییرات اخیر در زندگی.
از تمام داروهای مصرفی خود لیستی تهیه کنید : از جمله ویتامین ها و مکمل هایی که دریافت می کنید.
در صورت امکان از یکی از افراد خانواده یا دوستانتان بخواهید که همراه شما بیایند : گاهی اوقات به یاد آوردن تمام اطلاعات لازم برای بیمار مشکل است. فرد همراه میتواند چیزهایی که فراموش کرده اید یا از قلم انداخته اید را به شما یاد آوری کند.
سوال هایی که می خواهید از پزشک بپرسید را یادداشت کنید : وقت ملاقات با پزشک محدود است ، بنابراین تهیه لیستی از سوالات به شما کمک می کند.
برخی از سوالات اساسی برای پرسیدن از پزشک در مورد بیماری پارکینسون عبارتند از :

محتمل ترین دلیل بیماری من چیست ؟
آیا دلایل دیگری هم برای علائمم وجود دارد؟
باید چه آزمایش هایی انجام دهم ؟ آیا برای انجام این آزمایش ها ، آمادگی خاصی لازم است؟
بیماری پارکینسون معمولاً چگونه پیشرفت می کند؟
آیا در نهایت به مراقبت طولانی مدت نیاز پیدا خواهم کرد؟
چه درمان هایی برای این بیماری وجود دارد و کدامیک از آنها را توصیه می کنید؟
اثرات جانبی این داروها چیست؟
اگر این درمان ها اثری نداشت یا اثر آنها متوقف شد ، آیا انتخاب دیگری هم دارم؟
من مشکلات پزشکی دیگری هم دارم ، چگونه می توانم به بهترین وجه این بیماری ها را با هم مدیریت کنم؟
آیا در فعالیتم محدودیت دارم؟
آیا جایگزینی برای دارویی که تجویز کرده اید وجود دارد؟
آیا بروشور یا مطلب چاپی وجود دارد که بتوانم آنرا به خانه ببرم؟ بازدید از چه وبسایت هایی را توصیه می کنید؟
علاوه بر سوالاتی که برای پرسیدن از پزشکتان آماده کرده اید ، هرگاه در زمان ملاقات با پزشک متوجه چیزی نشدید ، در پرسیدن سوالتان تردید نکنید.

چه مواردی را باید از پزشک انتظار داشت:
پزشکتان احتمالاً از شما سوالاتی می پرسد. آماده بودن برای پاسخ به این سوالات می تواند زمان را برای پرداختن به موضوعاتی که می خواهید زمان بیشتری را به آنها اختصاص دهید فراهم کند. پزشک ممکن است این سوالات را از شما بپرسد :

چه زمانی برای اولین بار این علائم را تجربه کردید؟
آیا علائمتان ادامه دارد یا گهگاه رخ می دهد؟
آیا چیزی هست که علائمتان را بهتر می کند؟
کی به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورت وجود هرگونه علامت مرتبط با بیماری پارکینسون –نه تنها برای تشخیص بیماری بلکه برای رد دیگر علل علائم –باید به پزشک مراجعه کرد.

آزمایش های تشخیصی
هیچ آزمایشی برای تشخیص بیماری پارکینسون وجود ندارد. پزشک ، بیماری پارکینسون را براساس تاریخچه ی پزشکی بیمار ، که مروری بر علائم و نشانه های بیماری و بررسی آزمایش های نورولوژیکی و فیزیکی است ، تشخیص می دهد. گاهی اوقات پزشک ، آزمایش هایی را برای رد کردن دیگر بیماری هایی که می توانند سبب ایجاد علائم شوند تجویز کند. علاوه بر این آزمایش ها ، ممکن است پزشک Carbidopa-Levodopa نیز برای بیمار تجویز کند که موثرترین داروی مخصوص بیماری پارکینسون است. بهبود قابل توجه علائم با مصرف این داروها ، اغلب تشخیص بیماری پارکینسون را تایید می کند. اگر دوزهای کم در یک یا دو روز کافی نبود ، بیمار برای بهره بردن از اثرات این داروها باید دوز کافی از دارو را دریافت کند.

درمان دارویی
بیماری پارکینسون درمان نمی شود ، ولی داروها اغلب بطور قابل توجهی می توانند به کنترل علائم بیماری کمک کنند. در برخی موارد ، عمل جراحی توصیه می شود.

پزشک ممکن است تغییراتی را در شیوه زندگی توصیه کند ، خصوصاً تمرینات ایروبیک مداوم. در برخی موارد ، طب فیزیکی که بر تعادل و کشش تمرکز می کند ، هم مهم است.

داروها :
داروها می توانند با افزایش دوپامین برای مغز ، به کنترل مشکلات راه رفتن ، حرکت و لرزش کمک کنند. ولی نمی توان دوپامین را بطور مستقیم به فرد داد چون نمی تواند وارد مغز شود.

پس از شروع درمان بیماری پارکینسون ، ممکن است بهبود چشمگیری در علائم فرد دیده شود. با این حال با گذشت زمان ، اثر داروها کاهش می یابد و ممولاً علائم بیماری نسبتاً از کنترل خارج می شود.

داروهایی که ممکن است توسط پزشک تجویز شوند عبارتند از :
Carbidopa-Levodopa(Parcopa) : لوودوپا – که موثرترین دارو برای بیماری پارکینسون است –یک ماده شیمیایی طبیعی است که وارد مغز می شود و به دوپامین تغییر می کند. لوودوپا همراه با کاربیدوپا ، که لوودوپا را از تبدیل پیش از موعد به دوپامین در خارج از مغز مصون می دارد ، از حالت تهوع جلوگیری می کند. در اروپا لوودوپا همراه با ماده ی مشابهی بنام (madopar) Benserazideتجویز می شود. اثرات جانبی آن شامل حالت تهوع یا افت فشار خون در هنگام برخاستن ( که ممکن است باعث غش کردن شود ) است. پس از گذشت سال ها با پیشرفت بیماری ، پایداری اثر لوودوپا ممکن است کم شده ، و روند افزایش و کاهشی داشته باشد. همچنین ممکن است بیمار پس از دریافت دوزهای بالاتر لوودوپا ، حرکات بی اختیاری (دیسکینزی) را تجربه کند. در اینصورت پزشک برای کنترل این اثرات ، دوز دارو را کاهش داده یا دفعات دریافت دوزها را تغییر دهد.

آگونیست های دوپامین :
برخلاف لوودوپا ، آگونیست های دوپامین به دوپامین تبدیل نمی شوند. در عوض ، اثرات دوپامین را در مغز تقلید می کنند. این مواد در درمان علائم بیماری به اندازه ی دوپامین موثر نیستند. با این حال ، این مواد ماندگاری اثر بیشتری دارند و ممکن است همراه با لوودوپا برای خاموش یا روشن کردن اثر لوودوپا بکار روند. آگونیست های دوپامین عبارتند

ازParmipexole(Mirapix)و Ropinirole(Requip). آپومورفین (Apokyn)، آگونیست کوتاه اثر قابل تزریق دوپامین است که برای تسکین سریع بکار می رود.اثر جانبی آگونیست های دوپامین ، مشابه Carbidopa-Levodopaاست ولی با توهم ، ورم ، خواب آلودگی یا رفتارهای اجباری مثل افزایش فعالیت جنسی ، قمار و غذا خوردن نیز همراه است. اگر بیماری که این داروها را مصرف می کند دچار تغییرات رفتاری خارج از ویژگی های شخصیتی خود شود باید با پزشک مشورت کند.

مهارکننده های MAO B(مونو آمین اکسیداز B) :
این داروها شامل سلژیلین (Eldepryl , Zelapar)و رازاژیلین (Azilect)هستند. این داروها با ممانعت از فعالیت MAO Bاز تخریب دوپامین مغز جلوگیری می کنند. این آنزیم ، دوپامین مغز را متابولیزه می کند. اثرات جانبی این داروها معمول نیستند ولی بندرت می تواند سبب حالت تهوع و سردرد شوند. وقتی این داروها با کاربی دوپا- لوودوپا همراه شوند ، سبب افزایش خطر توهم می شوند. این داروها نمی توانند همراه با اغلب داروهای ضد افسردگی یا مسکن ها مصرف شوند ، زیرا سبب واکنش های شدید می شوند. در صورتیکه بیمار می خواهد داروهای دیگری را همراه با مهارکننده های MAO Bدریافت کند باید با پزشک خود مشورت نماید.

مهارکننده های کاتکول O–متیل ترانسفراز (COMT)
: Entacapone(Comtan) درمان اولیه از این گروه داروهاست. این دارو با بلوک کردن آنزیم تخریب کننده لوودوپا ، بطور خفیفی اثر لوودوپا را طولانی تر می کند. اثرات جانبی آن که بعلت افزایش اثر لوودوپا ایجاد می شوند از جمله افزایش خطر حرکات بی اختیار (دیسکینزی).Tolcapone(Tasmar) یکی دیگر از مهارکننده هایCOMTاست که بعلت خطر آسیب جدی به کبد و نارسایی کبدی ، بندرت تجویز می شود.

آنتی کولینرژیک ها :
این داروها سال ها برای کمک به کنترل لرزش مرتبط با بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار می گرفتند. آنتی کولینرژیک های متعددی در دسترس اند از جمله بنزتروپین(Cogentin)و تری هگزی فنیدیل.اما فواید بسیار کم آنها معمولاً با اثرات جانبی مثل اختلال حافظه ، گیجی ، توهم ، یبوست ، دهان خشک و اختلال ادراری ، خنثی می شود.

آمانتادین :
پزشکان ممکن است برای تسکین کوتاه مدت علائم خفیف و اولیه بیماری پارکینسون ، آمانتادین را به تنهایی تجویز کنند. در افرادی که در مراحل آخر بیماری پارکینسون هستند ، برای کمک به کنترل حرکات بی اختیار (دیسکینزی) ناشی از کاربی دوپا –لوودوپا ، این دارو همراه با آن مصرف می شود. اثرات جانبی ممکن است شامل ظهور دانه های بنفش رنگ روی پوست ، ورم قوزک پا یا توهم باشد.

اعمال جراحی :
تحریک عمیق مغز (DBS): در تحریک عمیق مغز ، جراحان الکترودهایی را در بخش خاصی از مغز قرار می دهند. الکترودها به ژنراتوری که در قفسه ی سینه کار گذاشته شده متصل می شوند ، این ژنراتور پالس های الکتریکی را به مغز می فرستد و به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می کند. پزشک ممکن است در صورت نیاز برای درمان مشکل بیمار تنظیمات دستگاه را تغییر دهد.

عمل جراحی با خطراتی همراه است از جمله :
عفونت ، سکته مغزی و یا خونریزی مغزی . DBS، اغلب روشی برای درمان بیماران دچار بیماری پارکینسون پیشرفته است که پاسخ های دارویی ثابتی (به لوودوپا) نمی دهند. DBSمی تواند به تثبیت نوسانات دارویی ، کاهش یا رفع کلی حرکات بی اختیار (دیسکینزی) ، کاهش رعشه ، کاهش سفتی ، و بهبود آهستگی حرکات کمک کند. DBSدر کنترل پاسخ های متغیر و نوسانی به لوودوپا یا کنترل دیسکینزی هایی که با تغییر دارو کنترل نمی شوند ، بسیار موثر است. اما برای درمان مشکلاتی که به لوودوپا پاسخ نمی دهند به غیر از رعشه (که حتی در صورت عدم پاسخ به لوودوپا ، با DBSکنترل می شود ) ، مفید نیست.

تغییر شیوه زندگی
اگر بیماری پارکینسون فرد تشخیص داده شد ، باید برای یافتن موثرترین راه درمان علائم که کمترین خطرات را دارد با پزشک خود ارتباط تنگاتنگی داشته باشد. تغییرات خاص شیوه زندگی نیز به راحت تر شدن زندگی در بیماران پارکینسونی کمک می کند.

سالم غذا خوردن :
از رژیمی متعادل از نظر مواد مغذی که حاوی میزان کافی میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل است ، استفاده کنید. خوراکی های غنی از فیبر و نوشیدنی های که حاوی میزان کافی مایعات هستند ، از یبوست که مشکل شایع بیماران پارکینسونی است ، پیشگیری می کند. یک رژیم متعادل ، مواد مغذی مثل اسیدهای چرب امگا-3 ، را نیز فراهم می کند که برای بیماران مبتلا به پارکینسون مفید است.

اگر مکمل فیبر دریافت می کنید ، باید آنرا بتدریج وارد رژیم خود کنید و روزانه به میزان کافی مایعات بنوشید ، در غیراینصورت یبوستتان بدتر می شود. اگر دریافت فیبر ، علائمتان را بهتر کرد ، برای گرفتن نتیجه ی بهتر ، بصورت منظم از آن استفاده کنید.

راه رفتن با مراقبت :
بیماری پارکینسون می تواند حس تعادلتان را دچار اختلال کند و راه رفتن با گام های طبیعی را مشکل سازد. این پیشنهادات ممکن است به شما کمک کند :
سعی نکنید به سرعت حرکت کنید.
در هنگام راه رفتن ، ابتدا پاشنه ی پایتان را بر زمین بگذارید.
اگر احساس بی قراری کردید ، بایستید و طرز ایستادنتان را چک کنید. بهتر است مستقیم بایستید.
در هنگام راه رفتن به جلو نگاه کنید نه به پایین.

اجتناب از افتادن :

در مراحل آخر بیماری ، ممکن است به راحتی زمین بخورید. ممکن است تعادلتان را با یک فشار یا ضربه ی کوچک از دست بدهید. راهکارهای زیر می تواند به شما کمک کند :
در هنگام چرخش ، بدنتان را نسبت به پاهایتان نچرخانید. بجای آن بصورت Uشکل بچرخید.
خم نشوید یا بدنتان را کش نیاورید. سنگینی بدنتان را بر پاهایتان قرار دهید.
وقتی راه می روید چیزی حمل نکنید.
به سمت عقب راه نروید.

فعالیت های زندگی روزانه :
فعالیت های زندگی روزانه مثل لباس پوشیدن ، خوردن ، حمام کردن و نوشتن برای افراد دچار پارکینسون مشکل می شود. یک متخصص کاردرمان می تواند تکنیک هایی برای آسانتر کردن زندگی روزمره به شما نشان دهد.

نکات اساسی درمان
درمان های جایگزین :
برخی دیگر از داروهایی که به بیماران پارکینسونی کمک می کند عبارتند از :

کوآنزیم Q10:
در افراد دچار بیماری پارکینسون سطوح ترکیب محلول در چربی موسوم به کوآنزیم Q10، پایین است ، و برخی تحقیقات پیشنهاد می کند که این ماده در مراحل اولیه ی بیماری پارکینسون مفید است. شما می توانید کوآنزیم Q10را بدون نسخه از داروخانه ها و فروشگاههایی که خوراکی های طبیعی می فروشند تهیه کنید. با پزشکتان قبل از دریافت این مکمل مشورت کنید تا مطمئن شوید که با هیچ یک از داروهایی که دریافت می کنید تداخل نداشته باشد.

ماساژ :
ماساژ درمانی می تواند تنش ماهیچه را کاهش و آرامش آنرا افزایش دهد ، این امر در مشکلات حرکتی مرتبط با پارکینسون مفید است.اما این خدمات بندرت توسط بیمه پوشش داده می شود.

طب سوزنی :
طی طب سوزنی ، یک پزشک آموزش دیده ، سوزن های کوچکی را در نقاط خاصی از بدن فرو می کند تا درد را کاهش دهد.

تای چی :
یکی از اشکال ورزش باستانی چینی است ، تای چی شامل یکسری حرکات آهسته و روان است که سبب بهبود انعطاف ، تعادل و قدرت عضله می شود. اشکال متعددی از تای چی مناسب برای افراد در هر سن یا شرایط فیزیکی وجود دارد.

یوگا :
حرکات کششی آرام و حالات موجود در یوگا ، انعطاف و تعادل را افزایش می دهد. بیشتر حرکات می تواند براساس توانایی های فیزیکی شما تغییر کند.

·تکنیک الکساندر :
این تکنیک که بر حالت ماهیچه ها ، تعادل و تفکر درباره اینکه چگونه از ماهیچه هایتان استفاده می کنید تمرکز دارد، می تواند تنش ماهیچه ها و درد را کاهش دهد.

مدیتیشن :
در مدیتیشن ، به آرامی می اندیشید و ذهنتان را بر یک ایده یا تصویر متمرکز می کنید.مدیتیشن می تواند استرس و درد را کاهش دهد و سلامتی شما را بهبود بخشد.
موسیقی درمانی : موسیقی درمانی می تواند شما را ریلکس کند و در برخی از افراد دچار پارکینسون سبب بهبود راه رفتن و تکلم می شود.

همچنین بخوانید:

حمایت :
زندگی با بیماری مزمن مشکل است و احساس عصبانیت ، افسردگی یا ناامیدی ، طبیعی است. بیماری پارکینسون باعث مشکلات خاصی می شود زیرا باعث تغییرات شیمیایی در مغز می شود که باعث ایجاد احساس نگرانی یا افسردگی می شود. بیماری پارکینسون می تواند ناامید کننده باشد چون باعث مشکل تر شدن و زمان بر شدن راه رفتن ، صحبت کردن و حتی غذا خوردن می شود. اگرچه دوستان و خانواده بهترین یاوران این بیماران هستند شناختن افرادی که از شرایط شما مطلعند نیز بسیار مفید خواهد بود.

گروههای حمایتی برای همه افراد وجود نیستند ، اما برای برخی از مبتلایان به بیماری پارکینسون و خانواده های آنها ، گروههای حمایتی می تواند منبع خوبی برای کسب اطلاعات عملی درباره بیماری پارکینسون باشد. همچنین گروههای حمایتی مکانی را برای پیدا کردن افرادی که شرایط مشابه شما دارند و می توانند از شما حمایت کنند فراهم می کند.

شما و خانواده تان می توانید از صحبت با یک روانشناس یا مددکار اجتماعی آموزش دیده در زمینه ی بیماران دچار مشکلات مزمن بهره بگیرید.

پیشگیری
چون دلیل بیماری پارکینسون ناشناخته است ، راههای قطعی پیشگیری از آن هم هنوز شناخته نشده است. با این حال ، برخی تحقیقات نشان داده اند که کافئین –که در قهوه ، چای و کولا یافت می شود –می تواند خطر پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش دهد. چای سبز هم خطر پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش می دهد


منبع: mihanpezeshk
12345678910
last