ما هستیم تا شما سالم بمانید.

پزشکی

آشنایی با خواص شاهدانه


شاهدانه گیاهی علفی، دو پایه، یک ساله و با ارتفاع 1 تا 3 متر با گونه‌های متعدد، بوی قوی و نسبتا مطبوع است. این گیاه در استانهای فارس، اصفهان، تهران و شمال ایران کشت می‌شود و در ایران به نام وید یا کنف نیز شناخته می‌شود. از سرشاخه های گلدار جنس ماده و گاهی نر آن و از زیر گونه هندی، مواد مخدر حشیش، بنگ، و ماری جوانا تهیه میشود. همچنین از دانه‌ها جهت تهیه روغن، تولید صابون، کرم و مواد آرایشی نیز استفاده می‌شود. بخشهای مورد استفاده تغذیه‌ای این گیاه دانه‌های آن بوده و تقریبا سایر قسمتهای گیاه استفاده طبی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را به طور کامل با خواص شاهدانه و فواید و موارد مصرف دانه آن آشنا کنیم.

مواد موثر و ارزش غذایی شاهدانه
دانه شاهدانه سرشار از اسید آمینه‌های ضروری، اسیدهای چرب کلسیم، فسفر، ویتامین آ و مقادیر خوبی از آهن و نیاسین است. مواد معطر، فلاونئیدها و اسید چرب امگا 6 از دیگر مواد موثر موجود در شاهدانه است. همچنین دانه‌های شاهدانه غنی از چربی‌های سالم، پروتئین و مواد معدنی مختلف هستند. شاهدانه حدودا حاوی 30% چربی می‌باشد و اسیدهای چرب ضروری مثل امگا 6 و امگا 3 به مقدار فراوان در این گیاه وجود دارند. همچنین منبع خوبی برای پروتئین و تامین اسیدهای چرب اشباع نشده چند ظرفیتی محسوب می شود.

بهبود سرطان
از آنجایی که دانه شاهدانه سرشار از اسیدهای چرب امگا‌۳ و اسیدگامالینولنیک است می‌تواند به عنوان یک غذای طبیعی برای به تعادل سطوح التهاب عمل کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. THC موجود در دانه‌های شاهدانه می‌تواند با گلیوبلاستوم مولتی فرم، یک نوع از سرطان مغزی مرگبار، مبارزه کند یا از آن پیشگیری کند و به بهبود سرطان سینهٔ پیشرفته کمک کند.

پیشگیری از کم‌خونی
یکی دیگر از موادمعدنی موجود در دانه شاهدانه آهن است. کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی شود، درنتیجه مصرف غذاهای سرشار از آهن همچون دانه شاهدانه می‌تواند به پیشگری از کم‌خونی کمک کند.

سلامت قلب
دانه شاهدانه اثرات متنوعی روی سلامتی قلب دارد که می‌توان به تعادل درآوردن کلسترول و اسیدهای چرب در بدن اشاره کرد. خوردن دانه‌های شاهدانه می‌تواند از طریق چندین مکانیسم خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. این دانه حاوی آمینواسید آرژنین فراوان هست که از این آمینواسید برای تولید اکسیدنیتریک در بدن استفاده می‌شود.

اکسیدنیتریک یک گاز مولکولی است که باعث آرامش و انبساط رگ‌های خونی می‌شود که این امر فشارخون را کاهش می‌دهد و در نتیجه خطر حمله قلبی نیز کاهش می‌یابد. محققان در یک تحقیق بزرگ میزان جذب آرژینین بیش از ۱۳۰۰۰ نفر را افزایش دادند و دریافتند که افزایش جذب آرژینین با کاهش سطوح ویتامین واکنشی‌ث (c-reactive protein) در ارتباط بود. ویتامین واکنشی‌ث یک نشانهٔ التهابی است که با بیماری قلبی در ارتباط است.

کاهش التهاب
علاوه براین، دانه شاهدانه حاوی اسیدگامالینولنیک است که یک نوع نادر از اسیدهای چرب امگا‌۶ است. تحقیقات نشان می‌دهد این اسید با کاهش التهاب در ارتباط است که همین کاهش التهاب می‌تواند خطر بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی را کاهش دهد. به طور کلی، این دانه یک سلاح قدرتمند علیه آسیب به قلب شما است.


بهبود گوارش
دانه شاهدانه یک منبع شگفت‌انگیز فیبرهای غذایی (هم قابل‌حل و هم غیرقابل حل) است. فیبر قابل‌حل به حرکت مدفوع در دستگاه گوارش کمک می‌کند که چنین امری علائم اسهال و یبوست را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، فیبر قابل‌حل مسئول کاهش سرعت جذب گلوکز و افزایش شیرهٔ معده است که این موارد نیز به عبور آسان مدفوع کمک می‌کند. علاوه براین، فیبر قابل‌حل باعث تحریک صفرا می‌شود که چنین چیزی میزان کلسترول بد (LDL) را در بدن کاهش می‌دهد. به طور کلی، اثرات این دو فیبر می‌تواند باعث جلوگیری بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان رودهٔ بزرگ شود.


درمان اگزما
اسیدهای چرب می‌توانند واکنش‌های ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهند. دانه‌های شاهدانه یک منبع خوب اسیدهای چرب ضروری و چند غیراشباع هستند. در دانه‌های شاهدانه نسبت اسیدهای چرب امگا‌۶ به اسیدهای چرب امگا‌۳ سه به یک است. تحقیقات نشان دادند که مصرف روغن دانه شاهدانه به افراد مبتلا به اگزما می‌تواند سطوح خونی اسیدهای چرب ضروری را بهبود ببخشد. علاوه براین، براساس نتایج تحقیقات، روغن دانه شاهدانه می‌تواند به تسکین خشکی پوست، بهبود خارش و کاهش نیاز به داروی پوستی کمک کند.

کاهش وزن
شاهدانه یک داروی ضداشتها طبیعی است که می‌تواند باعث احساس سیری بیشتر شود و میل به شکر را کاهش دهد. بعضی از کارشناس‌ها توصیه می‌کنند افزودن چهار قاشق چای‌خوری دانه شاهدانه به صبحانه می‌تواند از گرسنگی اضافی در طول روز جلوگیری کند. چنین چیزی به دلیل وجود فیبر در دانه شاهدانه است که باعث احساس سیری در فرد می‌شود و در نتیجه در کاهش وزن به فرد کمک می‌کند.

آرامش‌بخش
یکی از مهمترین ویژگی‌های دانه شاهدانه این است که سرشار از موادمعدنی همچون منیزیم است که همین مادهٔ معدنی یک حس آرامش برای تمام طول روز به فرد می‌دهد. منیزیم اثرات تحریک‌کننده‌ای روی آنزیم‌ها و هورمون‌هایی دارد که موجب خواب می‌شوند. وقتی منیزیم مصرف می‌شود سروتونین آزاد می‌شود و سروتونین به مغز می‌رود و در آنجا تبدیل به ملاتونین می‌شود. بیماران مبتلا به بی‌خوابی غالبا ادعا می‌کنند مصرف مکمل منیزیم دلیل بهبود خواب آن‌ها است. یک پرس از دانه شاهدانه تقریبا حاوی ۵۰‌درصد منیزیم مورد نیاز روزانه شما است، بنابراین با مصرف دانه شاهدانه می‌توانید به بی‌خوابی خود کمک کنید.

التیام علائم یائسگی
بیش از ۸۰‌درصد از زنانی که در سن تولیدمثل هستند ممکن است که از علائم فیزیکی یا هیجانی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی رنج ببرند. این علائم به احتمال زیاد به دلیل حساسیت به هورمون پرولاکتین ایجاد می‌شود. اسیدگامالینولنیک موجود در دانه‌های شاهدانه باعث تولید پروستاگلاندین‌E1 می‌شود که اثرات پرولاکتین را کاهش می‌دهد. در یک تحقیق انجام گرفته روی زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی محققان هر روز یک گرم از اسیدهای چرب ضروری (شامل ۲۱۰‌میلی‌گرم اسید گامالینولنیک) را به این زن‌ها دادند و دریافتند که علائم آن‌ها به نحو چشمگیری کاهش یافته است.


کاهش علائم زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی
دیگر تحقیق‌ها نشان دادند که مصرف روغن گل پامچال که سرشار از اسیدگامالینولنیک است باعث کاهش علائم زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی شده است. از آنجایی که گیاه شاهدانه سرشار از اسیدگامالینولنیک است، در چندین تحقیق به این موضوع اشاره شده است که دانه شاهدانه نیز می‌تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند. گفته می‌شود که اسیدگامالینولنیک موجود در دانه شاهدانه باعث تنظیم عدم تعادل‌های هورمونی و التهاب مرتبط با یائسگی می‌شود.

محکم‌کننده استخوان
دانه‌های شاهدانه حاوی کلسیم نیز هستند که برای ایجاد و تقویت استخوان ضروری است. بنابراین با مصرف گیاه شاهدانه می‌توان استخوان‌های خود را تقویت کرد و همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با استخوان همچون پوکی استخوان را کاهش داد.

دمنوش شاهدانه چیست؟
دمنوش شاهدانه با برگ گیاه شاهدانه درست می‌شود. فوایدی که این دمنوش دارد بیش از همه ناشی از ماده‌ی تتراهیدروکانابینول است، که یکی از اجزای فعال موجود در برگ شاهدانه است. تتراهیدروکانابینول به گیرنده‌های درد درون مغز ما می‌چسبد، به‌همین‌خاطر اساساً از آن به‌عنوان مسکن درد استفاده می‌کنند، هرچند ویژگی‌های طبی دیگری نیز دارد. از شاهدانه ماده‌ی مخدر ماریجوانا نیز تهیه می‌شود که در بسیاری از کشور‌های جهان غیرقانونی است، اما از این گیاه هزاران سال است که در انواع طب‌های سنتی نیز استفاده می‌شود.

فواید دمنوش شاهدانه برای سلامتی
دمنوش شاهدانه اثر مثبتی بر سلامتی افراد مبتلا به آرتروز، اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، آلزایمر، سرطان، چاقی، فشار خون، بیماری‌های خودایمنی، تهوع، و یبوست و بسیاری دیگر از بیماری‌ها دارد.
ارزش غذایی شاهدانه
مواد مغذی موجود در 100 گرم شاهدانه به صورت زیر است:
کالری: 553
پروتئین: 31.56 گرم
چربی: 48.75 گرم
کربوهیدرات: 8.67 گرم
فیبر: 4 گرم
شکر: 1.5 گرم

روش مصرف و نگهداری شاهدانه
شاهدانه باید در جای خشک و خنک نگهداری شود زیرا به گرما و نور حساس است.
دانه شاهدانه را می توان به صورت خام داخل شیرینی جات و کیک یا شاهدانه بوداده و پودر دانه شاهدانه به عنوان میان وعده مصرف کرده یا آن را روی اسموتی، ماست و سالاد اضافه کرد.
روغن شاهدانه نیز از روغن های پرخاصیت است که می توان داخل سالاد یا غذا از آن استفاده کرد.

عوارض جانبی و مضرات شاهدانه
افرادی که از اختلالات خونریزی رنج می برند یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند حتما قبل از مصرف شاهدانه با پزشک مشورت کنند.

منبع: healthylife

[ بازدید : 248 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 21 مرداد 1399 ] [ 8:30 ] [ salamat ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]