ما هستیم تا شما سالم بمانید.

پزشکی

پیاز و خواص درمانی و معجزه آسای آن

پياز گیاهي است دو ساله داراي برگهاي توخالي و استوانه‌ای شكل، ساقه پياز تا ارتفاع يك متر هم می‌رسد كه آن هم استوانه‌ای و توخالي است. گلهاي پياز برنگ سفيد يا بنفش بصورت چتر در انتهاي ساقه ديده می‌شود.

پياز انواع مختلف دارد مانند پياز سفيد، ‌پياز بنفش، پياز قرمز و يا مخلوطي از قرمز و بنفش که بصورت یك گل پیاز و پوستی به ضخامت یك كاغذ دیده می‌شود، مزه تندی دارد. همچنین پیازها در سایز، رنگ و مزه بسته به نوعشان با هم متفاوتند.

هرچه پوست پیاز، زیادتر و کلفت‌تر باشد، زمستان طولانی‌تر و سخت‌تر خواهد بود. این امر یعنی كه طبیعت برای حفظ گیاه پیاز از سرمای سخت زمستان، از پوشش‌های ضخیم برای پوشاندن پیاز استفاده می‌نماید.


رسول اکرم (ص): وقی که وارد شهر و محلی شدید، از پیاز آنجا بخورید تا بیماری آن محل را از شما دور سازد.

پیاز ممكن است اشك چشم شما را بیرون آورد، و بوی بدی به نفس شما بدهد اما اشتهای شما را باز می‌كند. اسم علمی ‌آن ALLIUMSPA است. كلمه پیاز (onion) از حرف لاتین unio به معنی تك یا منحصر می‌آید، چون گیاه پیاز فقط یك گل دارد. همچنین نام آن (union) به معنی متحد را نشان می‌دهد، كه بیانگر لایه‌های پیاز است كه به دور یك مركز قرار دارند.


چگونگی انتخاب و ذخیره كردن پیازها:

پیازهایی انتخاب كنید كه تمیز هستند و شكل خوبی داشته‌باشند و هیچگونه شیار یا شكافی روی آنها نباشد و پوستشان ترد و خشك باشد. آن‌هایی كه جوانه زده‌اند یا نشانه‌هایی از كپك دارند و یا پیازهای درجه 2 كه لكه‌هایی صاف دارند و گردن آنها مرطوب و دارای لكه‌های سیاهی هستند را انتخاب نكنید چون اینها نشانه فاسد شدن هستند.

مدت زمان ذخیره‌سازی پیازها به نوع آنها بستگی دارد. آن‌هایی كه خیلی بدبو هستند مثل پیاز زرد را می‌توان مدت زمان بیشتری به نسبت نوع شیرین آن مثل پیاز سفید نگهداری كرد.

همه پیازها را باید جدا از سیب زمینی نگهداری كرد، چون آنها رطوبت و گاز اتیلن را به خود جذب می‌كنند كه باعث فساد پیازها می‌شوند.

باقیمانده پیاز خرد شده را باید در یك كیسه پلاستیك یا یك ظرف در‌دار نگهداری كرد و بایستی تا یكی دو روز آینده استفاده کرد، چون پیازها اكسیده می‌شوند و مواد غذایی خود را سریعاً از دست می‌دهند. پیاز پخته در یك ظرف كیپ بهتر مزه خود را حفظ می‌كند و می‌توان آن را تا چند روز نگهداری كرد.

هرگز آنها را در یك ظرف فلزی نگهداری نكنید چون این كار باعث تغییر رنگ آنها می‌شود. می‌توان پیاز پوست گرفته و خرد شده را فریز كرد ولی این كار باعث می‌شود كه بعضی از طعمهای خود را از دست بدهند.


چرا پیاز اشک آور است؟

زمانی که پیاز را برش می‌‌دهیم، گازی که حاوی ترکیبات گوگردی است، وارد هوا می‌شود و به چشم انسان می‌‌رسد. در چشم انسان، این گاز با آب واکنش نشان داده و اسید سولفوریک تولید می‌کند. اسید سولفوریک، بر پایانه‌های اعصاب چشم اثر کرده و سبب سوزش چشم و در نهایت ریزش اشک می‌شود.


روش‌هایی برای کاهش اشک آوری پیاز وجود دارد که عبارتند از:

1- قرار دادن پیاز در یخچال قبل از پوست کندن آن. زمانی که پیاز را داخل یخچال قرار می‌‌دهیم، خنک شدن پیاز، ترکیب اشک آور آن را ضعیف می‌کند و دیگر پیاز زیاد اشک را در نمی‌آورد.

2- پوست کندن پیاز در آب. همچنین زمانی که پیاز را زیر آب پوست می‌‌گیریم، بخش اعظم ماده اشک آور پیاز با آب شسته می‌شود و از خاصیت اشک آور بودن آن کاسته می‌گردد.

3- خیس کردن پیاز و دستان پیش از بریدن پیاز هم مفید به نظر می‌‌رسد. با این عمل، بخشی از گاز تولید شده با رطوبت دستان شما و همچنین رطوبت پیاز، واکنش نشان داده و شدت سوزش چشم کمتر خواهد بود.

4- به علاوه نفس کشیدن، تنها از راه دهان در طول پوست گرفتن و خرد کردن پیاز هم روش خوبی است

مواد موجود در 100 گرم پیاز:

کروم

24.80 میکرو گرم

تریپتوفان

0.03 گرم

ویتامین C

10.24 میلی گرم

فولات

30.40 میکروگرم

فیبر

2.88 گرم

پتاسیم

251.20 میلی گرم

منگنز

0.22 میلی گرم

فسفر

52.80 میلی گرم

ویتامین B6

0.19 میلی گرم

مس

0.10 میلی گرم


خواص درمانی و غذایی پیاز:

پیاز خام برای رفع ناراحتی‌های حاصل از آشامیدن آب‌های مختلف در هنگام مسافرت و جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده، مفید می‌باشد.

پیاز خام، برای پوست، موهای سر، کلیه‌ها و مثانه مفید است.

پياز خام محرك قلب است.

پياز باكتري كش است.

پياز سنگ كليه را خرد می‌کند.

كلسيم پياز درد دندانها و استخوانها را تقويت می‌کند و از نرمي استخوان جلوگيري می‌کند.

پياز لثه‌ها را محكم می‌کند.

خوردن پیاز خام در روز خستگی شما را برطرف می‌نماید و اعصاب را تسکین می‌بخشد.

پیاز به دلیل داشتن موادی از جمله پروستاگلاندین ها، رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و موجب کم شدن فشار خون می‌شود.

پیاز دارای مخمر است که برای آسان نمودن هضم نشاسته مفید است. باید توجه داشت هضم پوست‌های نازکی که ورق پیاز را پوشانده خیلی دشوار است و باید هنگام مصرف آن را جدا نمود.

پیاز اشتها آور و کاهش ‌دهنده‌ی ناراحتی‌های مربوط به نفخ شکم و غیره است.

پیاز برای پیش گیری از ابتلا به تصلب شرایین هم به كار می‌رود. مصرف پیاز را برای درمان نارسایی‌های رگ‌های خونی سالمندان توصیه نموده است.

پیاز به واسطه‌ی داشتن انسولین گیاهی، موجب شفای بیماری دیابت می‌گردد، پس برای اشخاص مبتلا به بیماری قند مضر نیست.

پیاز به علّت داشتن فسفر، کارهای فکری را آسان می‌کند.

برای افرادی که دچار بی‌ خوابی هستند، مفید است و در صورت مصرف زودتر خواب به سراغ آنها خواهد آمد.

پیاز، برای کودکان کم ‌رشد و پیرمردان ضعیف مفید است.

برای جلوگیری از خون دماغ می‌توانید چند قطره سرکه را روی پیاز رنده شده بریزید و آب آن را در بینی بچکانید، تا از خونریزی جلوگیری نماید.

پیاز لثه‌ها را تقویت می‌کند و رنگ چهره را روشن می‌سازد.

پیاز سرشار از ویتامین‌های A و B و C می‌باشد و نیز دارای آهن، آهک، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، ید، سلنیوم، سیلیس و قند است که به طور مستقیم جذب بدن می‌شود.

پیاز به علت داشتن گوگرد ضد عفونت خون است. وقتی گوگرد وارد خون و ریه‌ها گردد با عفونت‌های مجاری تنفسی مانند آسم، برونشیت و گریپ و غیره مبارزه می‌کند.

پیاز قادر است كه کلسترول و چربی‌های خون را كاهش داده و از انعقاد خون داخل رگ‌ها جلوگیری نماید.

پیاز قادر است خطر ابتلا به سرطان معده را كاهش دهد.

خوردن پیاز همراه با غذاهای چرب، مخصوصاً در مهمانی‌ها یا مسافرت‌ها، سبب هضم چربی‌ها می‌شود.

تحریکی که در هنگام پوست کندن پیاز حاصل می‌شود، دردهای شدید نیمه‌ی سر (میگرن) را بر طرف کرده و زکامی را که تازه شروع شده است از بین می‌برد.

پیاز، تقریباً تمام خواص سیر را در معالجه‌ی فشارخون، مرض ‌قند، درمان بیماری کرمک و غیره را دارد.

ترکیبات گوگرددار در پیاز عضلات صاف ریه را تحریک کرده و باعث باز شدن شریان‌های کوچک و نایژه می‌شود و برای همین به آن‌هایی که دچار سرماخوردگی می‌شوند مصرف پیاز به صورت خام یا در کنار غذا توصیه می‌شود.

پیاز پخته، ملیّن (نرم کننده) است و برای کسانی که روده‌ی ضعیفی دارند، غذای مناسبی است. البته سرخ کردن پیاز با روغن، آن را سنگین می‌نماید، مگر آنکه زیاد سرخ نشود و روغن کمی مصرف گردد.

وجود تركیبات گوگردی در پیازنیز مانند سیر، موجب جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها شده، از لخته شدن خون داخل رگ‌ها پیشگیری می‌نمایند.

پیاز دارای هورمون دیاستازی است که غدد اشک و آمیزشی و گوارشی را تقویت می‌کند. این مواد در اثر حرارت از بین می‌روند. بنابراین پیاز پخته در نیروی جنسی و هاضمه تأثیری ندارد و اشک ‌آور هم نیست.

در استعمال خارجی، پیاز پخته، تسکین دهنده‌ی سوختگی‌ها و بواسیر است.

مصرف پیاز پخته، باعث لینت یا نرمی مزاج می‌شود.

پياز تقويت كننده و نرم كننده سينه است. براي اين منظور پياز را آب پز كرده و بخوريد.

استفاده از پیازی که با چربی پخته شده باشد، برای دفع اخلاط چسبنده از سینه مفید است.

مصرف پیاز پخته با چربی برای رفع یبوست و نفخ روده‌ها مفید است. برای این منظور پیاز را با ملایمت بپزید و در هنگام پختن به تدریج به آن کره اضافه نمایید و سپس مصرف کنید.

اگر ورقه‌های نازک پیاز در شیر، پخته و مصرف شود، برای درمان دردهای حاصل از قولنج روده‌ها و ناراحتی‌های شکم مفید است.

پیاز پخته، حبس البول و کم شدن ادرار را شفا می‌دهد و ادرار آور خوبی است.

مصرف پیاز پخته به هر شکل که باشد برای رفع ناراحتی‌های روحی مفید است.

مصرف پیاز پخته شده در سرکه، برای تقویت هاضمه، زردی (یرقان)، ورم طحال و استفراغ صفراوی مفید است.

قرار دادن پیاز پخته و گرم در محل سوختگی و یا قرار دادن آن در محل بواسیر اثر شفا بخش دارد، زیرا خون را به طرف سطح پوست انتقال داده و از تجمع خون در رگ‌های بواسیری می‌کاهد.

براي آنكه پياز زود هضم شود و آنهايي كه معده حساس دارند بتوانند آنرا بخورند و از خواص آن استفاده كنند بايد موقع پختن پياز مقداری شكر روي آن بريزند و اين عمل هضم پياز را آسان‌تر خواهد كرد.

آب پیاز برای دندان‌ درد مفید است. برای تسکین درد باید آب پیاز را روی دندان ریخت و کمی نگاه داشت، این عمل را می‌توان با پنبه انجام داد.

برای برطرف ساختن صدای داخل گوش می‌توان پنیه ای را به آب پیاز آغشته کرد و در گوش قرار داد. به زودی صدای گوش شما برطرف می‌شود.

براي درمان سنگيني گوش آب پياز را در گوش بچكانيد.

برای معالجه‌ی ترک خوردگی دست، یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به مدت 12 دقیقه روی دست خود بمالید. اگر هر روز دو بار این کار انجام شود، ترک‌های دست شما بهبود خواهد یافت.

برای معالجه‌ی ورم و آماس بدن می‌توان 2 عدد پیاز را رنده نمود و یک لیتر شیر که به جوش آمده است را داخل آن ریخت و پس از 24 ساعت که دم کشیده و سرد شد، آن را صاف نمود و هر روز سه لیوان کوچک از آن را نوشید.

برای درمان نیش زنبور و مگس می‌توانید یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به صورت پماد و مرهم روی محل نیش‌ زدگی بگذارید. پس از مدتی ورم کم شده و درد تسکین پیدا می‌کند.

برای معالجه‌ی کورک و دمل نیز می‌توان از روش بالا سود جست.

براي رفع خارش چشم چند قطره آب پياز را در چشم بچكانيد.

اگر پشه يا زنبور شما را گزيد فوراً يك پياز را بريده و روي محل گزيدگي بگذاريد درد و خارش فوراً ساكت می‌شود.

بو كردن آب پیاز به ویژه زمان پوست گرفتن آن، برای به هوش آمدن فردی كه سست یا بی هوش شده و همچنین برای رفع تشنج، بسیار مفید است.

پیاز خام، پخته و یا سرخ کرده از تشکیل لخته‌های خون در رگ‌ها جلوگیری نموده و مانع از بروز سکته‌ی قلبی و مغزی می‌شود.

مرهمی که از پیاز خام رنده شده درست می‌کنند اگر به پایین شکم بگذارند، خروج ادرار را آسان می‌سازد و اگر بر روی پیشانی گذاشته شود سردردهای شدید نیمه‌ی ‌سر و سردردهای عصبی را آرام می‌کند.

اگر با آب پیاز چیزی روی کاغذ بنویسید، دیده نمی‌شود ولی همین‌ که آن را گرم کنید و حرارت دهید، کلمات ظاهر می‌گردد.

تخم پیاز طبیعت گرم و خشک دارد و خوردن 4 تا 5 گرم آن برای تحریک نیروی جنسی مؤثر است.

اگر از تخم پياز پمادي درست كنيد و روي سر ببنديد از ريختن مو جلوگيري می‌کند.

شربت پياز براي رفع دردهاي عصبي بهترين دارو است شربت پياز به اين صورت تهيه می‌شود:


100 گرم پياز خام را با 400 گرم آب مخلوط كرده و بپزيد تا له شود سپس 400 گرم قند روي آن بريزيد و بگذاريد كه جوش بزند تا قند حل شود سپس آنرا صاف كنيد و در يخچال قرار دهيد.

پياز ترشي را براي از بين بردن يرقان و تقويت معده و روده و زياد شدن اشتها مصرف می‌کنند.

پوست پياز براي درمان اسهال استفاده می‌شود بدين صورت كه پوست پياز را بشوئيد و در مقدري آب به مدت ده دقيقه بجوشانيد، سپس آنرا در داخل دستمالي ريخته و فشار دهيد تا شيره آن گرفته شود. بعداً اين شيره را با شكر شيرين كنيد و روزي چند فنجان از آن را بشوئيد تا اسهال کاملاً از بين برود.

تنتور پياز براي رفع گاز معده استفاده می‌شود. مقدر مصرف آن 10 تا 15 قطره است كه بايد در آّب حل كرده و مصرف نمود

ماسك پياز روي صورت خون را بطرف صورت می‌کشاند و رنگ صورت را درخشان می‌کند.
همچنین بخوانید:
تذکرات:

زیاده روی در خوردن پیاز موجب تشنگی، استفراغ، تیرگی چهره و حتی فراموشی می‌شود. پس در حد اعتدال مصرف کنید.

برای برطرف کردن بوی بد پیاز بعد از مصرف آن، می‌توانید یک عدد گردو یا مقداری نان سوخته میل نمایید و یا چند عدد باقلا را جویده و مدتی در دهان نگاه دارید

منبع: hidoctor98

[ بازدید : 149 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 22 آبان 1399 ] [ 11:19 ] [ salamat ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]