ما هستیم تا شما سالم بمانید.

پزشکی

درد زانو را با این مواد غذایی درمان کنید

زانو درد یکی از عارضه‌های شایع در میان مردم سراسر جهان است، اما علل و علائم زانو درد در بیماران مختلف تفاوت‌های فاحشی با یکدیگر دارد. زانو درد در اغلب موارد آسیبی جزئی است که خود به خود برطرف می‌شود. بااین حال زانو درد گاهی اوقات علامت ابتلا به عارضه‌ای جدی‌تر مانند آتریت و آرتروز است. درحالی که مواد غذایی خاصی حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های خاص، مانند غذاهای سرشار از منیزیم وجود دارند که درد عضلات و مفصل زانو را به طور طبیعی تسکین می‌دهند، اما متاسفانه غذاهای دیگری هم هستند که درد و خشکی زانو را بیشتر می‌کنند. علت مضر بودن بعضی مواد غذایی برای زانو درد این است که در اثر خوردن این خوراکی‌ها واکنشی التهابی شروع می‌شود که عارضه‌های التهابی را تشدید می‌کند. در این مقاله فهرستی از غذاهای مفید و مضر برای زانو درد را برایتان آماده کرده‌ایم تا بدانید که مصرف چه غذاهایی خطر تشدید التهاب را در بدن افزایش می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید غذاهای بهتری را جایگزین مواد غذایی مضر برای زانو درد کنید و ناراحتی و دردتان را تسکین بدهید.


غذا چگونه به درمان زانو درد کمک می کند؟

رادیکال های آزاد تولید شده در اثر التهاب، مولکولهایی هستند که به سلولها آسیب می زنند و در پاسخ به سموم و فرایندهای طبیعی بدن ایجاد می شوند. غشای مفصلی (کاسه بین مفاصل زانو) همانند پوست، چشم و یا هر گونه بافت دیگر بدنمی توان توسط رادیکال های آزاد آسیب ببیند. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. بر طبق تحقیقات انجام شده، برخی از آنتی اکسیدان ها می توانند از بروز آرتروز جلوگیری کنند، پیشرفت آن را کند کرده و درد را کاهش دهند. داشتن وزن سالم یک اصل مهم برای مدیریت آرتروز زانوان است. این نکته را به یاد داشته باشید که اگر دچار دررفتگی کشکک زانو شده اید، می توانید با انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی این بیماری را درمان کنید. مقاله فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو اطلاعات خوب و مفیدی در این زمینه در اختیار شما می گذارد.

اضافه وزن باعث فشار آمدن بر روی مفاصل زانو می شود. چربی بدن به طور متابولیکی فعال است، بنابراین قادر به تولید هورمون ها و مواد شیمیایی است که میزان التهاب را افزایش می دهند. می توانید از روش های زیر برای کنترل کالری مصرفی تان استفاده کنید:

1. بجای رفتن به رستوران در منزل غذا بخورید.
2. از وعده های غذایی بزرگ اجتناب کنید.
3. مواد غذایی با کالری بالا را نخرید.
4. تنها نیمی از بشقاب خود را با غذا پر کنید.

ویتامین های لازم برای کاهش زانو درد

ویتامین C
ویتامین C یک آنتی اکسیدان مورد نیاز برای رشد غضروفها است. کمبود ویتامین C می تواند به ضعف غضروف و افزایش علائم آرتروز منجر شود. این اقلام را در سبد خرید خود قرار دهید:

• میوه های گرمسیری مانند آناناس
• مرکباتی از قبیل پرتقال و گریپ فروت
• طالبی
• توت فرنگی
• کیوی
• تمشک
• سبزیجات کلمی از قبیل گل کلم وکلم بروکلی
• فلفل دلمه ای
• گوجه فرنگی

هویج

در این زمینه اولین غذایی که بهش اشاره شده، هویج است. خوردن هویج برای تسکین درد زانو در واقع یک درمان باستانی چینی است. این کار به این دلیل است که سبزیجات نارنجی مالامال از بتاکاروتن و #ویتامین A هستندکه هر دو ترکیب ضد التهابی قدرتمند دارند.

راز لذت بردن از حداکثر قدرت هویج، خوردن آنها به صورت پخته است. اما اگر از هویج پخته شده متنفرید، خوردن آنها به صورت خام نیز بد نیست. هر روز دو وعده هویج را امتحان کنید تا درد زانویتان کاهش یابد.

زردچوبه

دوستداران کاری، خوشحال شوید! شما در حال انجام کاری شگفت‌انگیز در حق زانوهای خود هستید. کاری حاوی زردچوبه است و زردچوبه چیزی به نام کورکومین دارد که به دلیل توانایی ضد التهابی قرن‌هاست که در گیاهان دارویی استفاده می‌شود. خوردن مقدار زیادی از آن می‌تواند در وهله اول خطر ابتلا به درد مفاصل را کاهش دهد و تاثیری مشابه ایبوپروفن دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب از دو راه تاثیر می‌گذارد. هم از طریق نوشیدن و هم استفاده به صورت موضعی می‌توانید از درد زانوی خود خلاص شوید. در زمان نوشیدن (۲ قاشق غذاخوری در روز) سرکه سیب سمومی را که تمایل به ایجاد التهاب دارند در زانو حل می‌کند. همین تاثیر زمانی که سرکه سیب را با روغن زیتون مخلوط کرده و زانویتان را با آن به مدت یک هفته ماساژ دهید، نیز، قابل حصول است.

ویتامین D
تحقیقات درباره ویتامین D هنوز ادامه دارد، اما برخی از مطالعات در مورد آرتروز و روماتولوژی نشان می دهد که ویتامین D می تواند از تخریب غضروف جلوگیری کند و خطر باریک شدن فضای مفصل را کاهش دهد. جذب نور خورشید قبل از استفاده از کرم های ضد آفتاب، بهترین منبع ویتامین D محسوب می شود، همچنین می توان از غذاهای غنی از ویتامین D مانند موارد زیر استفاده کرد:

• غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا و میگو
• شیر غنی شده با ویتامین D
• تخم مرغ
• آب پرتقال
• غلات صبحانه
• ماست

ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، ضدالتهاب طبیعی است. از آنجا که کاهش التهاب مفصل باعث کاهش درد زانو می شود، می توان گفت اثرات ضدالتهابی امگا ۳ منجر به کاهش درد زانو می شود. همچنین تحقیقات دیگری نشان داده است اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین باعث کاهش سفتی صبحگاهی مفصل زانو در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود.

علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی نه تنها عوامل ایجادکننده التهاب را مسدود می کند، بلکه از فعالیت پروتئین هایی که به خوردگی غضروف مفصل زانو منجر می شود نیز جلوگیری می کند.

ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، شاه ماهی و... بهترین منابع حاوی امگا ۳ محسوب می شود. همچنین مصرف کپسول های روغن ماهی نیز مفید است. در آخر باید به این نکته توجه کنید که خوردن ماهی به دلیل نداشتن عوارض جانبی بسیار مفیدتر از مصرف داروهای ضدالتهابی شیمیایی است.

همچنین بخوانید:

درد در هر جای شکم نشانه چیست و کدامیک خطرناک است؟
12 توصیه جهت آموزش دستشویی رفتن به کودکان
۹ نشانه خاموش وجود انگل در بدن را بشناسید

آب پرتقال

آب پرتقال منبعی بسیار غنی از ویتامین C است. استئوآرتریت باعث خوردگی استخوان می شود. تحقیقات نشان داده است در افرادی که از مقادیر قابل ملاحظه ویتامین C استفاده کرده اند این عارضه کمتر دیده می شود. منابع غنی ویتامین C شامل پرتقال، فلفل سبز، گریپ فروت، توت فرنگی، انبه و کیوی است. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در مقایسه با خوردن آن، ۲۵ درصد بیشتر ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند.

سویا

سویا سرشار از ماده ای به نام ایزوفلاون (نوعی هورمون گیاهی) است که اثرات ضدالتهابی دارد.

اسفناج

اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زیاکسانتین است که درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش می دهد. همچنین این آنتی اکسیدان ها از ایجاد عوارض بینایی این بیماری جلوگیری می کنند.

ادویه

ماده رنگی موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است. این ماده رنگی شبیه داروهای بازدارنده COX ۲ عمل می کند و باعث کاهش تورم مفاصل می شود.

زنجبیل

از زنجبیل به طور سنتی در درمان دل درد استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است این ماده گیاهی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت باعث کاهش التهاب و درد مفاصل بخصوص هنگام راه رفتن و ایستادن می شود.

منبع: salamtmag

[ بازدید : 130 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ شنبه 3 آبان 1399 ] [ 11:01 ] [ salamat ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]